VSV en AKQA Brussels verrassen met nieuwe snelheidsmeters

4schools / Crea / News

Overdreven snelheid is doodsoorzaak nummer één op onze wegen. Vooral in zone 30 en 50 worden de snelheidslimieten te vaak genegeerd, terwijl die juist bedoeld zijn om zowel automobilisten als kwetsbare weggebruikers te beschermen. Bestuurders onderschatten vaak de impact van hun snelheid. Daarom bedacht AKQA Brussels in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) een impactvolle campagne: ze ontwikkelden een nieuwe reeks snelheidsmeters, ontworpen om het gedrag van hardrijders te veranderen. 

De campagne geeft de klassieke snelheidsdisplays een menselijk gezicht. In plaats van statische verkeersborden worden LED-schermen geïntegreerd in alledaagse situaties waarin kwetsbare weggebruikers centraal staan. Zo worden automobilisten direct en visueel geconfronteerd met de gevolgen van hun rijgedrag. De boodschap is duidelijk: snelheid is geen abstract cijfer, maar een directe bedreiging voor mensenlevens. De snelheidsmeters worden doorheen het jaar ingezet in verschillende Vlaamse steden en gemeenten. 

AKQA Brussels ontwierp de werkende snelheidsmeters in samenwerking met productdesigners Jo Rens en Enya Pannecoucke. Samen zorgden ze ervoor dat de displays niet alleen technisch functioneren, maar ook naadloos konden worden geïntegreerd in een reeks alledaagse objecten. 

Om de boodschap breed te verspreiden, wordt de campagne ondersteund met online video’s die de nieuwe snelheidsmeters in actie tonen. Daarnaast worden radiospots en baanaffiches ingezet en campagnepakketten verspreid in alle Vlaamse gemeenten. Door lokale besturen actief te betrekken, wil VSV het draagvlak voor zones 30 en 50 aanzienlijk vergroten en zo de verkeersveiligheid structureel verbeteren. 

Met deze campagne zet VSV een nieuwe stap in sensibilisering rond snelheid. Door een emotionele en visuele confrontatie te creëren, wil de organisatie bestuurders aanmoedigen om hun snelheid spontaan aan te passen. Want wie zich aan de snelheidslimiet houdt, ziet meer en vekleint zo de kans op (zware) verkeersongevallen. ​ 

De campagne gaat in februari van start en zal te zien zijn op verschillende mediakanalen en in het straatbeeld van Vlaamse steden en gemeenten. 

Credits: 

Client: Vlaamse Stichting Verkeerskunde ​
​Clients: Ingrid Geeraerd, Sarah Somers, Lynne Vincent, Stijn Dhondt
​Agency: AKQA Brussels ​
​​ECD: Peter Ampe ​
​​Creative team: Familie Leysen ​
​​Account team: Leen Van Lint & Lies Bernaer ​ ​
​​Strategic planner: Britt Decraen & Dominique Poncin ​
​​Design Director: Jan Sidgwick ​
​​Desktop Publisher: Franco Scaramuzza 

​Head of Digital: Joachim François ​
​Performance Marketeer: Jonas Sprengers ​ ​
​​Social creative: Florentien Duquet ​
​​​Social producer: Thomas Devolder 

Head of Productions: Olivia Naudts ​
​​Producer: Bram Busschots ​
​​Post Production: AKQA Productions ​
​​Editor: Sven Vanhee ​
​​Audio Expert: Myriam Maes ​
​Sound & Music: Mathieu Savenay ​ 

Production company: CRUSH ​
​Photography and Director: Edouard Valette
​DOP: Yvan Coene ​
​1AD: Bob Van Wayenbergh ​
​1AC: Gil Peckel
​Photography assistant: Louis Philippe Beaudiun
​Drone pilot: Emmanuelle Van Damme
​Product Designer: Enya Pannecoucke ​
​Product Designer: Jo Rens
​Post-production: Tim Vin ​
​Producer: Femke Timmers & Amélie Van Campen ​
​Productie assistant: Emma Schiettecatte