VSV en Bonka Circus delen nutteloze meldingen in #automodus

Crea / News

Afleiding door smartphones. Het blijft een van de grootste oorzaken van ongevallen in het verkeer. Nochtans is geen enkele melding een ongeval waard. Om dat te bewijzen lieten de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Bonka Circus Dieter Coppens, Tine Embrechts en Adriaan Van den Hoof in automodus rijden en hun meldingen delen. Wat bleek? Hun gemiste meldingen waren helemaal niet zo belangrijk, en absoluut geen ongeval waard. “Fomo. Het blijft de grootste reden om constant met onze smartphone bezig te zijn, zelfs in het verkeer. Nochtans zijn 99% van alle meldingen nutteloze notifications, onbelangrijke likes of dat zoveelste bericht in die ene whatsapp-groep," vertelt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij Bonka Circus. “Om dat te bewijzen lieten we Dieter Coppens, Tine Embrechts en Adriaan Van den Hoof in automodus rijden en hun gemiste meldingen met ons delen. En die bleken écht geen ongeval waard”, aldus de CD.

In enkele online video’s volgen we de drie BV’s tijdens enkele ritten in automodus en zien we de nutteloze meldingen live binnenkomen. In 3 radiospots lezen Dieter, Tine en Adriaan hun gemiste meldingen voor. Al snel wordt duidelijk dat geen enkele melding een ongeval waard is. De campagne wordt verder ondersteund met baanaffiches en communicatie op tankpistolen. Tijdens de campagnemaand gaan er ook verschillende micro-influencers in #automodus. Zij delen een screenshot van hun gemiste meldingen op hun social mediakanalen. Opnieuw een bewijs dat geen enkele melding een ongeval waard is. Bovendien wordt het brede publiek opgeroepen om ook screenshots van hun nutteloze meldingen te delen met #automodus.

Credits

Klant: VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Klant contact: Eddy Klynen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Nele Bollen, Stijn Dhondt
Creatief directeur: Jesse Vanophalvens
Strategisch directeur: Peter Verbiest
Creative Team: Jesse Vanophalvens, Luc Shih
Content Creative: Stijn Van Hemelrijck, Lise-lore Vanstechelman
Account manager: Kristof Debacker, Julie Proesmans
Design: Gilles Valkenborg
Fotograaf: Ian Segall 
Montage: Medialife
Radio: THINKNTALK