VSV en Bonka Circus openen festivalzomer: Don’t Do Drugs & Drive

Crea / News

auto-31 op 6 jonge bestuurders sluit de combinatie rijden en drugs niet uit, blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Om jongeren gewaar te maken dat rijden na het gebruik van drugs veel gevaren met zich meebrengt, riepen de VSV en Bonka Circus de campagne Don’t Do Drugs & Drive in het leven. Daarbij veranderen enkele grote festivals en DJ's hun logo, zodat hun naam altijd een oproep wordt naar hun fans en publiek: Don't Do Drugs & Drive.

"Als je weet dat 1 jongere op 6 overweegt om onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen, dan dringt een campagne zich op," vertelt Vincent Jansen, creatief directeur bij Bonka Circus. "Wij kozen voor een beweging die vertrekt vanuit the scene zelf: we lieten dj's, festivals en nachtclubs hun logo aanpassen. Zo wordt hun naam altijd een oproep om niet te rijden onder invloed van drugs."
Vanop de festivals en feestjes vertrekken er dagelijks een heleboel jonge feestgangers met de auto terug naar huis. Het was dus vanzelfsprekend om de boodschap te verspreiden via de kanalen van de festivalorganisatoren, clubs en bekende dj’s. Omdat het bij de grotere festivals en evenementen om een internationaal publiek gaat, is er bewust gekozen voor een Engelstalige slogan en een icoontje. Bonka Circus creeërde een simpel, maar duidelijk icoon (de combinatie van een verbodsbord en een pilletje) dat gemakkelijk kan toegevoegd worden aan het logo of de naam van een festival of dj. Op die manier wordt een simpel icoon een krachtig signaal om duidelijk te maken dat rijden in combinatie van drugs nooit kan. De campagne kan alvast rekenen op de steun van grote festivals zoals Rock Werchter, TW Classic, Sunrise Festival, Voltage, Cirque Magique en WECANDANCE, naast de bekendste club van Hasselt, de Versuz. Ze staan mee in voor de verspreiding van de campagneboodschap en voegen het “Don’t do drugs and drive”-icoontje toe aan hun logo. Vele bekende dj’s zoals Mark With a K, DJ F.R.A.N.K., Kenn Colt, Peter Luts, b en Thierry Von Der Warth doen hetzelfde en ondersteunen de campagne ook via sociale media. Een aantal van hen spreekt hun fans rechtstreeks aan met een sensibiliserend YouTube-filmpje. Daarnaast krijgt de campagne ook de steun van FMiV, de federatie van muziekfestivals in Vlaanderen, en van VAD, het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs.bonka vsv drugs drive
Elke dj, nachtclub of festival kan het project ondersteunen door ook het eigen logo aan te passen met het 'Don't Do Drugs & Drive'-icoon. Daarvoor stelde de VSV een open dropbox ter beschikking waar al het materiaal te vinden is. Na de lancering met de eerste lading namen, zullen ook andere dj's en festivals aangeschreven worden om de campagne te steunen.






Credits
Client: VSV - Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Client contact: Werner Dedobbeleer, Nele Bollen
Stategisch directeur: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creatief team: Jesse Vanophalvens (Copy) Simon Willems (Art Director)
Accountmanager: Julie Proesmans
Projectmanagers: Kristof Debacker,Karen Lambeets (stagiair)
Design: Stijn Van Doorslaer
Montage: Jesse Claes (Medialife)