VSV en Bonka Circus testen slaperigheid bij automobilisten

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceert een nieuwe sensibiliseringscampagne rond slaperigheid. Op basis van internationaal onderzoek ligt slaperigheid aan de basis van ongeveer 20% van alle ernstige verkeersongevallen. Het grote probleem is dat slaperigheid achter stuur namelijk vaak veel eerder optreedt dan bestuurders zelf kunnen inschatten.
Om de problematiek van slaperigheid achter het stuur duidelijk te maken heeft Bonka Circus, in opdracht van de VSV en in samenwerking met Johan Verbraecken, slaapexpert van het Slaapcentrum UZ Antwerpen en Tom Brijs, verkeersexpert van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB), een wetenschappelijk experiment uitgewerkt waarbij 6 proefpersonen een lange rit maken in een rijsimulator. Deze lange rit was vergelijkbaar met het rijden naar een vakantiebestemming tijdens de avond of nacht na een doorsnee werkdag. Via meetapparatuur werden de oog- en hersenactiviteit van de deelnemers gemeten. Tijdens de rit werden daar bovenop hun snelheid, slingergedrag en het overschrijden van de witte kantstreep van de weg geobserveerd.
https://www.youtube.com/watch?v=eSpRtz7Yn9I
Het is dus als bestuurder zeer moeilijk om zelf aan te voelen wanneer men te slaperig is om te rijden, de enige oplossing is om vooraf voldoende te slapen. «Heb je een lange rit voor de boeg? Slaap dan eerst 8 uur. » Tot en met 5 augustus zal deze boodschap prijken langs de Vlaamse wegen. Om de vakantiegangers verder te sensibiliseren werd er gekozen voor radio, met een mix van radiospots, een redactionele integratie bij de verkeersberichten van Studio Brussel, MNM en Radio 1 en tot slot een activatie met Plage Préférée van Radio 2.
https://www.youtube.com/watch?v=MNVQH113SK8
De vrijwilligers van VSV zullen aan de kust en op snelwegparking bij de drukke vakantie uittochten de reizigers de noodzakelijke tips meegeven om veilig met de wagen op vakantie te vertrekken. En voor diegenen die niet uitgeslapen waren voor ze vertrokken werden er specifieke Powernap parkeerplaatsen voorzien op een paar Texaco snelwegparkings.
Credits:
Client: VSV
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Stijn Dhondt, Eddy Klynen
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy)
Project Managers: Julie Proesmans, Kristof Debacker
Producer: Kristof Debacker
Regisseur: Jeroen De Greef
Radio: THINKNTALK
DTP: Karandassche
3D beeld: Miysis
Website: Happy Volcano
Offline media: Valerie Sanctorum - Coconuts, Mindshare
Online media: So Buzzy
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]