VTM breidt live en (licht) uitgesteld kijken uit
Vanaf vandaag, maandag 23 mei 2016, kunnen bezoekers van vtm.be en gebruikers van de VTM-app live en uitgesteld naar VTM kijken. Op die manier wil VTM haar kijkers nog een extra service bieden. Mensen kunnen nu om het even waar en wanneer inpikken op hun favoriete programma. En dit zowel op laptop en PC, als op smartphone en tablet (Android en iOS).
Dit is een volgende innovatie van VTM nadat mid 2014 gestart werd met het aanbieden van volledige afleveringen op de site en de app. 1,1 miljoen accounts werden ondertussen aangemaakt om die afleveringen te kunnen bekijken. Afgelopen maand april werden er 2,5 miljoen volledige afleveringen bekeken op vtm.be en de VTM-app. Nu gaat VTM dus een stap verder door ook live kijken mogelijk te maken en (licht) uitgesteld kijken uit te breiden.
De volledige afleveringen op vtm.be en VTM–app worden vooral door jonge mensen bekeken. Iets meer dan de helft van alle jongeren in Vlaanderen (15-24 jaar) heeft ondertussen een account op vtm.be. En van alle mensen die naar volledige afleveringen op vtm.be of de VTM-app kijken, is 57% jonger dan 24 jaar. Drie kwart van de gebruikers is jonger dan 34 jaar. Nu komt er dus heel wat aanbod bij op vtm.be en de VTM-app. Live kijken wordt mogelijk en heel wat programma’s kunnen uitgesteld (tot vier weken terug) of licht uitgesteld (tot enkele dagen na de uitzending) bekeken worden. Als een programma al bezig is, kan gemakkelijk ingepikt worden vanaf de start. Ook in het buitenland kan vanaf maandag VTM-content live en uitgesteld bekeken worden. Mensen die willen kijken via de online platformen, hebben wel een gebruikersprofiel nodig. Ze kunnen dit aanmaken op de site of via de app.
Het live en uitgesteld kijken op vtm.be en de VTM-app is een gratis dienst. Dit kan via een aangepast reclamemodel. Mensen die live kijken op de online platformen krijgen reclameblokken te zien zoals op antenne. Maar zij die uitgesteld kijken op vtm.be of in de app, krijgen kortere reclameblokken te zien. De kijkbeleving wordt dus aangepast naargelang het platform. Ook zal er in de kortere reclameblokken targeted advertising zitten. Een deel van de reclame wordt dus aangepast aan het profiel van de kijker.