VUB start postgraduaat Media Economics

Innovation / News / Research

media rawpixel-com-550994-unsplashIn september 2018 start de Vrije Universiteit Brussel met een gloednieuwe Engelstalige opleiding in Media Economics. De opleiding kadert binnen het Mediahub Brussel-project dat op dinsdag 19 juni gelanceerd werd en richt zich in eerste instantie tot professionals uit gevestigde mediabedrijven en start-ups. Bedoeling is de lokale media-industrie te helpen het hoofd te bieden aan de vaak disruptieve ontwikkelingen in hun sector. “Vanuit de sector is de nood groot aan een dergelijke gespecialiseerde opleiding,” zegt prof. Karen Donders van de VUB-onderzoekgroep SMIT, die de opleiding organiseert. Tegelijk met de opleiding, waaraan topdeskundigen van Google, Spotify, Telenet en vele andere grote namen uit de sector meewerken, investeert SMIT ook in een uitgebreid programma voor fundamenteel en toegepast media-onderzoek.
Het nieuwe ‘Postgraduate in Media Economics’ is een onderdeel van het Mediahub Brussel-project, waarmee Vlaams minister van Media en Brussel Sven Gatz het grote belang van de hoofdstad voor de mediasector wil beklemtonen. Brussel en de Vlaamse Rand zijn immers goed voor bijna de helft van de totale waarde die de Belgische mediasector genereert. Door nauw samen te werken met de Vrije Universiteit Brussel wil de minister de lokale bedrijven, doorgroeiers en start-ups uit de mediasector ondersteunen met de broodnodige kennis en expertise om succesvol te blijven concurreren in een landschap dat steeds sneller verandert.