VW: BEST AUTOMOTIVE BRAND
Sinds 17 maart weten we welke merken in 2019 de harten en de portemonnee van de Belgen hebben veroverd. In de categorie "Best Automotive Brand” van Best Brands 2020 is dat Volkswagen. Serviceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt waarom het merk een verdiende winnaar is.
Volkswagen wint de prijs voor Best Automotive Brand dankzij de hoogste Share of Soul binnen zijn categorie. BMW komt op de tweede plaats. Audi eindigt op de derde plaats met een hogere Share of Soul dan BMW maar een lagere Share of Market lager dan de twee andere merken. Volkswagen, een Duits automobielbedrijf dat in 1937 werd opgericht, is de grootste autofabrikant ter wereld en heeft zich met succes aangepast aan de huidige trends. Daaronder valt de connectiviteit, die belangrijk is voor het verzamelen van gegevens voor het openbaar vervoer, voor het parkeren en voor verkeers- en milieuproblemen. De rol van connectiviteit zal waarschijnlijk steeds groter worden in toekomstige auto's. De moderne voertuigen van Volkswagen zijn ontworpen om op een veilige manier verbinding te maken met smartphones, entertainment- en media-apparaten en met satellietnavigatiesystemen, zonder dat de gebruiker onderweg apparatuur hoeft te bedienen. Met het Connect-systeem is de VW-gebruiker ook in staat om essentiële gegevens over het voertuig op te nemen en te laten presenteren op zijn smartphone, met behulp van de app van het merk. De gebruiker kan zo zijn rijprestaties en rijstijl optimaliseren en een volledig overzicht krijgen van elke rit die in zijn voertuig wordt gemaakt, waarbij informatie wordt vastgelegd zoals de afgelegde route, de tijd die nodig is om de rit af te leggen en zelfs de kosten per rit.
Een andere trend waaraan Volkswagen zich heeft aangepast, is de behoefte aan autonomie. Het merk heeft onlangs aangekondigd dat het van plan is om autonoom rijden marktrijp te maken. Volkswagen wil de kosten van zelfrijdende voertuigen, high-performance computers en sensoren verlagen en is van plan om rond het midden van het komende decennium op grote schaal te beginnen met het commercialiseren van autonoom rijden. Een van de grootste uitdagingen van vandaag is natuurlijk de klimaatverandering. Volkswagen gaat die uitdaging aan met de I.D.-serie, een reeks elektrische auto's waarmee de CO2-uitstoot vermeden en verminderd kan worden. De laatste I.D. uit die reeks is, naast de eerste in serie geproduceerde elektrische auto van de groep die CO2-neutraal wordt geproduceerd, ook de eerste CO2-neutrale auto, op voorwaarde dat de klant groene energie gebruikt om hem op te laden. Het Ionity-snellaadnetwerk, dat Volkswagen samen met andere autofabrikanten heeft opgezet, zal daarvoor groene energie aanbieden op ongeveer 400 oplaadpunten langs de Europese snelwegen.
Sinds de oprichting heeft Volkswagen's Sustainability Council er onvermoeibaar aan gewerkt dat het bedrijf de strijd tegen de klimaatverandering een strategische prioriteit maakt. Tegen 2025 wil het merk 20 volledig elektrische modellen op de markt brengen. Tegen 2023 wil het ongeveer 9 miljard euro investeren in elektrische mobiliteit. Dat maakt van Volkswagen niet alleen de leider in elektrische voertuigen, maar ook de waardige winnaar van de Best Automotive Brand award van dit jaar.
OVER BEST BRANDS
Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren. Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands. Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.
Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@bestbrands.be.