"Waar komt dat hemd vandaan?"

JBC

Marketing / News

JBC Na de petflessenjas lanceert JBC nu ook een I AM-collectie met transparantietool, die klanten de mogelijkheid geeft te traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd. Voor de middensegmentwinkels van JBC vormt duurzaamheid in al haar facetten een essentieel onderdeel van hun positionering. Kleding produceren zal altijd een impact hebben op onze omgeving, maar de uitdaging bestaat erin die impact zoveel mogelijk te beperken. Om duurzame kledij te produceren, is het belangrijk oog te hebben voor alle aspecten van de toeleveringsketen, gaande van ontwerp, over materiaalgebruik, productieproces en oorsprong, tot de (transparantie in de) communicatie errond. Fashion Revolution Week is dan ook een moment om hierbij stil te staan en na te denken over hoe consumenten en producenten samen stap voor stap kunnen bijdragen aan een duurzamere en eerlijkere kledingindustrie.
Trace-this-item JBC

Transparency-Tool JBCUiteraard gaat duurzaamheid bij JBC verder dan het gebruik van alleen maar ecologische materialen, ook transparante communicatie over het productieproces is belangrijk. Daarom lanceert JBC nu ook een I AM-collectie met transparantietool. JBC sloot zich in 2015 als een van de eerste grote kledingretailers op de Belgische markt aan bij de Fair Wear Foundation (FWF), een onafhankelijke ngo dat streeft naar goede werkomstandigheden in kledingfabrieken. Via onafhankelijke audits voert FWF controles uit op de werkvloer in productielanden. Werkpunten worden vervolgens opgesomd in een actieplan. Saartje Boutsen, CSR-manager bij JBC: “Hierover gaan we met de leverancier actief in dialoog, om deze binnen een vooropgestelde periode op te lossen. Zo boeken we steeds vooruitgang waar nodig. Nu gaan we nog een stapje verder: voor elk I AM-kledingstuk kan men via de webshop voortaan ‘Trace this item’ aanklikken, en zien in welk land en in welke fabriek het werd geproduceerd. Al deze fabrieken worden op regelmatige basis aan audits van onafhankelijke bureaus verbonden aan FWF onderworpen.”JBC

Ook heeft JBC na de dramatische gebeurtenissen in Rana Plaza, vandaag 4 jaar geleden, als eerste Belgische kledingretailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord, een bindend akkoord om van de Bengaalse kledingfabrieken veilige werkplaatsen te maken, ondertekend. “Er is zichtbaar vooruitgang geboekt in de Bengaalse fabrieken die onder het Akkoord vallen. De inspectierapporten van de aangesloten fabrieken zijn transparant terug te vinden op de site van Bangladesh Accord”.JBC

I AM kiest zoveel mogelijk voor milieuvriendelijke materialen. Al het gebruikte katoen is biokatoen, geteeld zonder pesticiden en chemicaliën, en dus milieuvriendelijker en gezonder. Ook alle denims zijn biologisch en milieuvriendelijk gemaakt, met zo weinig mogelijk waterverbruik en zonder de ongezonde ‘sandblasting’ techniek. Er is in deze collectie ook gewerkt met lyocel (een kunstmatige vezel op natuurlijke houtpulp basis, een ecologische variant voor viscose), en met gerecycleerd polyester (gemaakt van petflessen). Sven Bullaert, de bezieler van I AM, licht toe: “In de toekomst willen we steeds meer experimenteren met andere milieuvriendelijke stoffen en deze integreren in onze collecties. Anderzijds staan een aantal materialen op onze verboden lijst, zoals exotische huiden, bont, dons van levend geplukte dieren en angorawol bijvoorbeeld. Het streven naar duurzaamheid is geen revolutie, maar een continue zoektocht, waarin we steeds stappen vooruit zetten en grenzen verleggen. Ook I AM is een project in evolutie.”JBC