Waar was PUB in 1984?

Media / News

PUB werd 45 en duikt in de geschiedenis van de reclamesector in ons land. Vandaag: het jaar 1984!

1984, jawel: het jaar van George Orwell. Maar wat er allemaal gebeurt! De VUM, voorloper van wat nu Mediahuis is, lanceert 24 uur, maar deze nieuwe krant, met Joséphine Overeem, zoals bekend oprichtster van PUB, in de kernredactie en met een alternatieve distributie, wordt na vijf weken na veel verzet van de krantenwinkels afgevoerd. Wél een blijver is Dag Allemaal van uitgeverij Sparta, naar een idee van Guido van Liefferinge, die eerder al aan de basis had gestaan van het jongerenblad Joepie.

De CCB Awards worden voor het eerst uitgereikt, de Pub Awards verdwijnen naar het archief. Zie bovenstaande advertentie 'De Pub Award is dood' (TBWA; CD & copy: Abel Brantegem, AD: François Van den Bogaert). Rik Manhaeve wordt voorzitter van de CCB, ter opvolging van Robert Empain. Wat omzet betreft blijft McCann-Erickson het grootste creatief bureau van het land. André Rysman verlaat BBDO na de fusie met VVL tot VVL/BBDO en vormt samen met Abel Branteghem de creatieve directie van TBWA.

De RTBF organiseert op 28 maart een road show voor reclamebureaus om de eerste 37 niet-commerciële reclameboodschappen op televisie te laten zien. Wel een opdoffer voor de RTBF: vrije radio’s krijgen impliciet het recht om reclame uit te zenden. De piratenjaren van die radio’s zijn bijna over. 

Sobemap verliest het alleenrecht voor de verwerking van CIM-gegevens: Marketing Unit stapt mee het spel in.


(Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat.)