Waar was PUB in 1985?

Media / News

PUB werd 45 en dook in de kelders van de Belgische reclamesector. Vandaag: het jaar 1985.

De CCB Awards doen het zonder Grand Prix, ondanks opvallende campagnes van Delhaize, Schweppes en Spa.

Lou De Clerck wordt hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen, Luc De Leersnyder keert na buitenlandse avonturen terug naar België en wordt voorzitter-directeur van Young & Rubicam (Y&R). Joseph Van Den Bulcke verlaat Publicis om vast directeur te worden van het CIM.

Een opvallende verkiezingsaffiche in 1985 is de 'Annemie'-campagne (zie foto hierboven) van Annemie Neyts van LVH en een team bestaande uit Wim Schamp, Théo Salden, Jan Van den Bergh, Jan Cordemans en Frank Pinckers.

De audiometrie doet zijn intrede en in Cannes wint een spotje voor Durex een Gold Lion, met dank aan Garbarski RSCG en Michel Israel. Diezelfde spot wint ook een Clio Award. In eigen land kreeg deze spot bij de CCB Awards een... vermelding. In oktober wordt de regie RMB opgericht. Christiane Dardenne wordt een van de twee directeur-generaals. Ze had eerder PUB ingeruild voor Cinéma Publicitaire Belge, dat nu deel wordt van RMB. RTL verrast met de oprichting van Audiopresse/RTL, waarbij de omroep samenwerkt met enkele krantenuitgevers.

Roularta werkt samen met Jimmy Goldsmith, de uitgever van Express, voor het fusieblad Le Vif/l'Express. Het nieuwe blad krijgt ook een bijlage, Week-End, naar Vlaams voorbeeld (Knack Weekend).

Internationaal fuseren de netwerken D'Arcy McManus & Masius en Benton & Bowles. (Voor de historici onder ons: dit fusiebureau ging later samen met Leo Burnett Worldwide, dat op zijn beurt in 2002 deel ging uitmaken van Publicis. En een wistjedatje: het was Benton & Bowles dat de 'radio soap opera' uitvond, in 1956 deden ze hun truc over op televisie, ten behoeve van klant Procter & Gamble. De soaps op televisie waren geboren!)


(Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat.)