Waar was PUB in 1989?

Media / News

PUB Magazine bestaat in 2021 45 jaar en duikt in de kelders van de Belgische reclamesector; Vandaag: het jaar 1989.

Patrick Janssens, de latere burgemeester van Antwerpen, wordt bij VVL/BBDO directeur Marketing Informations Services. Philippe Biltiau en Jean-Paul Delsemme (beiden van Karamba) vormen samen met twee voormalige HDM Dechy-boys, Michel Megaerts en Patrick Beauduin, het nieuwe bureau Kadratura.  De La Redoute-campagne van TBWA krijgt een Diamond Award tijdens de CCB Awards. WPP koopt Ogilvy & Mather. Bij Young & Rubicam wordt Patrick Willemarck adjunct-algemeen directeur, copywriter Guillaume Van der Stighelen wordt creatief directeur. En bij Lowe Troost wordt Georges Lafleur algemeen directeur. Maar McCann-Erickson blijft vooralsnog het grootste creatief bureau in België.

Thierry Tacheny leidt voortaan het departement Televisie bij IPB. Het ter ziele gegane De Morgen krijgt een doorstart onder de hoede van uitgeversgroep Hoste, de uitgever van Het Laatste Nieuws (nu allemaal samen bij DPG Media).

Maar hét mediafeit van het jaar: op 1 februari gaat VTM op antenne! Na één week haalt de nieuwe zender (foto boven, © VTM/DPG Media) al een marktaandeel van 32,7%. Geen wonder dat het CIM voortaan meer nadruk legt op televisie. Media-Investeringen verdubbelden in de eerste zeven maanden, met dank aan VTM en aan de RTBF. Vreemd genoeg moet bij VTM directeur Carlo Gepts al meteen in dat eerste (succes)jaar opstappen. Hij wordt opgevolgd door Leo Neels.

Hieronder: het begin van de eerste nieuwsuitzending van VTM, op 1 februari 1989.

 


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector?  Klik hier!