Waar was PUB in 1990?

Media / News

PUB werd 45 en dook in de kelders van de Belgische reclamesector. Vandaag; het jaar 1990!

Pub heeft de Louizalaan verlaten en installeert zich in Diegem, in de enorme industriële zone van Keiberg. TF1 heeft eveneens huisvestingsplannen. De Franse mediagroep wil in België een regie installeren zonder televisieprogramma’s te maken in België zelf, waarbij Franse reclamespots worden vervangen door Belgische. Er zijn tests uitgevoerd, maar de overheid weigert het idee goed te keuren.

Bij De Persgroep(Hoste NV) wordt Christian Van Thillo algemeen directeur. Het begin van een indrukwekkende groei van de mediagroep in familiebezit, zo zal later blijken. Hoste had eerder dat jaar wel De Post verkocht aan TUM, die het blad samenvoegde met Panorama. Later dit jaar koopt TUM ook nog eens Femmes d'Aujourd'hui en Rijk der Vrouw van de familie Van Thillo.

De BRT besluit een reclameregie op te richten, met de VUM als partner: VAR, voluit Vlaamse Audiovisuele Regie. De radiozenders van de BRT lopen zich warm voor het uitzenden van reclame!

Dat zijn nog eens bureaunamen! De bureaus Lenders-Deroost en Katté-Empain, beide onder de koepel van het netwerk EWDB, gaan samen en nemen de nieuwe naam Lenders Deroost Katté EWDB aan. Gerard Govaerts en Bruno Vanspauwen verlaten TBWA en richten in samenwerking met het Zweedse Brindfors het bureau GV/Brindfors op. Michel Lëen, oud-creatief directeur bij onder meer TBWA, HHD/O&M en Pentagone, overlijdt. Thierry Tacheny verkast van IPB naar TVB en Patrick Willemarck wordt managing director van Young & Rubicam.

Bij de mediabureaus verlaat Anne Bataille Space om de leiding van Crystal op te nemen. Bij Space wordt ze opgevolgd door Christiane Dardenne (ooit bij Pub actief).

De APC (Association des Professionels de la Communication) is de opvolger van de CACP of KRAB (Kamer voor Reclame-adviesbureaus). Bij de CCB neemt Eric de Behr een derde mandaat als voorzitter op. Over de CCB gesproken: de CCB Awards leveren en Diamond Award op voor een campagne van Garbaski-V-RSCG voor Citroën.

Credits campagne Citroën:

Agency : Garbaski-V-RSCG
Client : SVA Citroen S.A.
CD : Hugo Wambacq
AD : Jacques Missa
Copy : Richard Valton
Photo : Philipp Mc Cordall

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector?  Klik hier!


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!