Waar was PUB in 1991?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de geschiedenis van het reclamevak in ons land. Vandaag: het jaar 1991!

Op 1 september 1989 zagen televisiekijkers de eerste reclamespot op de RTBF: een koe die paars werd van plezier! Twee maanden eerder, in de Franse Gemeenschap, had een decreet de publieke omroep gemachtigd om commerciële reclame uit te zenden. Anderhalf jaar later, op 15 april 1991, is het de beurt aan de publieke radiozenders in Franstalig België: ook zij krijgen toestemming om commerciële reclame uit te zenden. De regie? RMB!

Lou De Clerck wordt hoofdredacteur bij VUM (uitgever van De Standaard-Het Nieuwsblad-De Gentenaar). Jacques Stockman lost Jean-Marie Coets op als baas van J. Walter Thompson. Bij VVL/BBDO treden Ivan De Schrijver, Mark Michils, Michel Tubbax en Patrick Janssens toe tot het directiecomité, met Patrick Janssens als managing director. Bij Young & Rubicam trekt Luc de Leeersnyder naar Londen als vice-voorzitter Y&R Europe, Patrick Willemarck volgt hem op in Brussel.

Bij LVH/Alliance verlaten Walter Dermul, Jan Van den Bergh en Jan Cordemans het bureau om samen met Marc Michils het bureau Quattro op te richten. Bij TBWA wordt Anouk Sendrowicz creative director, André Rysman wordt associate director. De BIC-affiches van Lowe Troost scoren bij de Epica Awards en zijn de enige Belgische winnaars op Eurobest. Lowe Troost pakt trouwens ook de CCB Diamond Award mee.

Viacom en Canal Plus France richten Canal Plus Televisie op. Ze zoeken kandidaat-aandeelhouders. Carat en Crystal fusioneren tot Carat Crystal, geleid door Jacques François en Anne Bataille. Bij de UBA wordt Bernhard Adriaensens (Moorkens Mitsubishi) de nieuwe voorzitter. Hij volgt Baudouin Michiels (Côte d'Or) op.

Bernaerts Groep neemt HBP over en wordt de nummer 1 in affichage. Er komt ook een nieuwe naam voor het fusiebedrijf: Belgoposter.


(Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat.)