Waar was PUB in 1992?

Media / News

PUB werd 45 en dook in de kelders van de Belgische reclamesector. Vandaag: het jaar 1992. 

Op 29 februari 1992 wordt nieuwe wetgeving op de handelspraktijken van kracht. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de reclamesector.

De BRT lanceert Radio Donna, een zender met een grote commerciële inslag. Het deed Pub denken aan de wereldhit Oh Donna van 10CC...

Tijdens de CCB Awards krijgt Guillaume Van der Stighelen van Y&R een Diamant Award voor een Walschap-spot voor De Standaard, een campagne voor Leo van datzelfde bureau krijgt dit jaar een Grand Effie.

ACP (bureaus)en UBA (adverteerders) praten over een nieuw typecontract. Fiat wachtte daar niet op om Leo Burnett als bureau onder de arm te nemen. Dat automerk vertrouwt anno 2021 nog altijd op Leo Burnett (Publicis Groupe). Een loyale samenwerking!

Internationaal fuseren Wunderman en Cato Johnson uit het Y&R-netwerk tot Wunderman Cato Johnson. Garbarski Euro RSCG wint twee Clio's in New York: eentje voor Amora, eentje voor (een aprilgrap rond) Durex. Lowe koopt het Zweedse Brindfors en krijgt zo 51% van de aandelen van GV/Brindfors in handen. Gérard Govaert (G)en Bruno Vanspauwen (V) denken er het hunne van en kopen die aandelen over om (begin 1993) het nieuwe GV/Company op te richten. Nog een halve nieuwkomer: LHHS verrijst uit Publiart-Imax, onder leiding van Jehan Lienart, François-Xavier Huberlant, Eric Hollander en Anouk Sendrowicz.

Rossel, Vers l’Avenir, De Persgroep en Gazet van Antwerpen richten de nationale regie Full Page op en De Standaard lanceert De Standaard Magazine en Roularta Media group koopt Belgian Business. Belangrijker is evenwel de lancering van Voetbal Magazine. En met La Libre Belgique en Uitgeversbedrijf De Tijd start Roularta de personeelsbijlage Talent.

Minder goed nieuws: Jan Merckx, afgevaardigd bestuurder van uitgeefgroep Perexma en (bezieler en) voorzitter van de raad van bestuur van VTM, overlijdt op 8 augustus 1992. Karel Huysmans volgt hem op als voorzitter van VTM.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.