Waar was PUB in 1993?

Media / News

PUB werd 45 en dook in de kelders van de Belgische reclamesector. Vandaag: het jaar 1993. 

Na de aankoop van Perexma en vervolgens The Press (Humo, Elga, Gaël en Télémoustique) wordt het Nederlandse VNU via TUM voor 33% eigenaar van VTM.

Bij de mediabureaus is er een opvallende nieuwkomer: Zenith Media, het mediabureau van de groep Saatchi. TBWA treedt toe tot Omnicom en wordt dus familie van DDB Needham en BBDO. In Frankrijk kunnen de medewerkers van Publicis kiezen: 30 tot 40 afvloeiingen of een algemene salarisverlaging. Ze kiezen voor solidariteit en dus voor de tweede optie. Publicis gaat vervolgens (in november 1992) samen met FCA! En bij BBDO Belgium trekken Marcel Moens, Wim van Hees en Willem Lagrillière zich terug uit de dagelijkse werking.

De CCB Awards verrassen door een Diamond Award toe te kennen aan een adverteerder: Guy Mortier, hoofdredacteur van Humo. En naast de Belgische Effies zijn er nu ook Euro Effies.

De APC wordt opgevolgd door B3A, voluit de Belgian Association of Advertising Agencies). Twaalf grote bureaus doen alvast mee.

Bij VTM wordt Rik De Nolf (Roularta) voorzitter en heeft VNU na de aankoop van de aandelen van Gazet van Antwerpen nu 44% in handen. Reclameman Luc De Leersnyder volgt Leo Neels op als CEO van VTM.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector?  Klik hier!