PUB is 45 en duikt in de kelders van de Belgische media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 1994.
VUM (De Standaard-Het Nieuwsblad-De Gentenaar) en Het Volk richten de regie Scripta+ op, goed voor 45% van de krantenmarkt in Vlaanderen. Later in 1994 laat men de + vallen, en treden Het Belang van Limburg en Krant van West-Vlaanderen toe tot de regie.
De wet-Lallemand nadert de voltooiing: een nieuwe Auteurswet is op komst. De vorige dateerde van… 1886.
FCA! en BMZ gaan samen, wat Publicis, dat FCA! in 1993 had overgenomen, een tweede netwerk in Europa oplevert. In België moeten FCA! en LVH/BMZ noodgedwongen samenwerken. BSB Worldwide wordt Bates Worldwide en bij Saatchi, waartoe Bates vooralsnog behoort, gooien de bestuursleden Maurice Saatchi uit de raad van bestuur. Drama!
Reclame-icoon René Van Rossom overlijdt, net als Wiel Elbersen, de man achter Flair. En de CCB krijgt een nieuwe voorzitter. Eric de Behr, die de CCB groot maakte, geeft het stokje door aan François Van den Bogaert.
Mannen maken plannen (ja, in 1994 zijn het nog vooral mannen in maatpak die plannen maken): VUM koopt Het Volk, La Meuse en La Wallonie zoeken toenadering, SBS heeft televisieplannen in de Benelux en VTM denkt aan een tweede kanaal. Die SBS-zender in Vlaanderen, VT4, krijgt vorm (en wil in 1995 beginnen uit te zenden). De commerciële directie komt in handen van Birgitta De Smet, ex-IP, de reclamecampagne wordt alvast aan GV/Company toevertrouwd. De Franstalige radiozender NRJ vertrouwt zijn regie toe aan RMB!
Bru en bureau CMPW krijgen een Diamond Award tijdens de CCB Awards, maar nog opvallender is een advertentie voor Fisherman’s Friend ('Smaakt echt') van LdV & Partners. Jaja, mannen maken reclame!(Credits campaign: 'Smaakt echt': Brand: Fisherman’s Friend; Agency: LdV & Partners; Photographer: Johan Mangelschots; Creative Director: Werner Van Reck.)
Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.
Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!