Waar was PUB in 1995?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de Belgische media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 1995.

Het is zover: op 1 februari 1995 lanceert SBS Belgium zijn eerste televisiezender: VT4 (Vlaamse Televisiezender 4), wat vandaag Play 4 is. General manager marketing & sales is Birgitta De Smet, die we later bij Transfer zullen terugvinden.

De concurrentie zit niet stil. VTM lanceert Ka 2, RTL-TVI doet hetzelfde met Club RTL.

IPM heeft vanaf 15 maart drie aandeelhouders: de groep Le Hodey, de groep R. Dupuis en Vers l'Avenir. Bij IUM (Humo, Moustique, Libelle, Flair, Panorama etc.) moet Karel Huysmans het bedrijf verlaten. De vele overnames van de voorbije jaren hebben tot interne problemen geleid. Jan Vandewyngaerden volgt hem op.

En een keerpunt, voor de betrokkenen in kwestie én voor de hele sector: Guillaume Van der Stighelen, chairman en creative director, verlaat Y&R. Een creatieve aderlating voor het bureau, dat met 'Guillaume' in de gelederen nogal vlotjes allerhande prijzen scoorde. Zoals de Diamond Award tijdens de CCB Awards dit jaar voor een spotje voor Spa. Die spot had eerder al een Bronze Lion in Cannes gewonnen. Later dit jaar bedenkt hij de leuze “Thuis is waar mijn Stella staat”, voor Interbrew. Nog later ditzelfde jaar lanceert hij Duval Guillaume, samen met André Duval. Ook Gert Mahieu verlaat Y&R, om de creatie bij Bates te gaan leiden.

LDV & Partners wint het budget voor de GB-producten. LDV & Partners is niet langer een klein Antwerps bureautje in de marge...

Internationaal lanceert Maurice Saatchi, op een zijspoor gezet bij Saatchi & Saatchi, zijn eigen New Saatchi Agency.

Bij de Creative Club of Belgium wordt Siglinda Pacquay verantwoordelijk voor het 'office'.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!