Waar was PUB in 2002?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2002.

De Advertiser Personality of the Year (APOY) wordt in 2002 voor het eerst uitgereikt. Die prijs, bedacht door de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) en Pub, bekroont uitmunde adverteerders die op hun manier bijdragen aan de reclamesector. Die eerste editie is de winst weggelegd voor Staf Helbig, directeur communicatie bij Dexia. Zijn raad voor jonge marketeers (bij een terugblik op zijn bekroning in 2018): “Durven, nek uitsteken, vertrouwen van het topmanagement winnen, en een optimale samenwerking met segmentmanagers, productmanagers, marketingdirecteurs. Werken met een creatief, innovatief reclamebureau. En uw resultaten meten: herkenning, likeability, enz… Meten is weten."

Staf Helbig

In maart komt Philippe Delusinne aan het hoofd te staan van RTL Belgique.

Vanaf 2002 bevolken Terry Focant en Claire Sels het office van de Creative Club of Belgium. Ze lossen Siglinda Pacquay af, die die taak op zich nam sinds 1995. Tijdens de CCB Awards krijgt grootmeester André Rysman de President's Award. En CCB-voorzitter Jean-Luc Walraff geeft de fakkel door aan Benoît Pirson.

LDV treedt toe tot het netwerk Red Cell-netwerk van WPP, dat het Bates-netwerk, waartoe LDV behoorde, had opgedoekt.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!