Waar was PUB in 2003?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2003.

De nieuwsbrief van Pub, die tot dan op papier gedrukt werd, schakelt over op een elektronische versie. Het is voor het magazine de start van een hele reeks innovaties en vernieuwingen.

Frank Marinus, die tot dan de met Jan Macken creatie leidde bij TBWA en ooit de eerste winnaar van de copywritingwedstrijd van Guillaume Van der Stighelen, verkast naar GV/Company. Voor hij bij TBWA belandde was hij actief bij Filmnet, Quattro en DDB. TBWA verhuist naar de Kroonlaan in Elsene en Sylvie Dewaele, François Daubresse, Bert Denis en Kris Govaerts treden tot de leiding van het bureau, naast Jan Macken en Nancy VanlerbergheBLD Europe wordt Dentsu BLD Europe Group. En Johan Vandepoel wordt voorzitter en managing director bij VVL/BBDO. Hij was eerder aan de slag Young & Rubicam.

Marc Frederix wordt marketingdirecteur bij Nationale Loterij en Piet Jaspaert (Kredietbank) wordt voorzitter van de JEP.

De pers is in beweging! Roularta Media Group richt formeel een Franse dochtervennootschap op, De Persgroep lanceert Sport op Zondag, maar na twee edities wordt het project alweer stopgezet. Het Nieuwsblad lanceert Het Nieuwsblad op Zondag. De RTBF en Proximus lanceren samen MMS-diensten in Franstalig België. Op 3 november wordt De Financieel-Economische Tijd gewoon De Tijd, vanuit de strategie om een meer algemene krant (voor zakenlui) te worden. Rossel neemt een belang van 49% in Metro. Aimé Van Hecke wordt directeur televisie bij de VRT. Dominique de Ville wordt algemeen directeur bij de nationale krantenregie Full Page. Peter Quaghebuer ruilt zijn job van commercieel directeur in voor die van algemeen directeur van VMMa, ter opvolging van Eric ClaeysWim Jansen volgt Birgitta De Smet op als commercieel directeur bij VT4. En nog meer televisienieuws: de VRT start met VRTNieuws.net.

Thierry Van Zeebrouck (VAR) krijgt de President's Award tijdens de CCB Awardshow, waar een Diamond Award naar LG&F en Klara gaat (zie illustratie), en een Evergreen Award naar Axion (voor campagnes van Duval Guillaume Brussels). Chris Van Roey, marketingdirecteur bij Mobistar, wordt Advertiser Personality of the year, uitgereikt door UBA en Pub.

Credits campagne 'Klassiek Leeft':

Client: Klara - Isabelle Baele, Walter Couvreur, Ellen Moriau en Nora Nys

Agency: LG&F

Creative director: Christophe Ghewy; Art director: Iwein Vandevyver; Copywriters: Philip Vandenberghe & Eric Piette; Account executives: Peter Jongers & Veerle Van Cauwenbergh

Film production: Czar; Film producer: Ruben Goots & Sofie Houtekier; Film direction: Lionel Goldstein; Film photographer: Stöps Langensteiner


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!