PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2004.
In 2004 begint Facebook onder de naam The Facebook.
De Association of Communication Companies (ACC) vergroot zijn bereik door de opname van 12 directmarketingbureaus. En 12 regiehoofden zetten zich samen voor de oprichting van een informele vereniging onder de naam R12. Anita De Scheemaeker wordt algemeen directeur van McCann-Erickson. Ze zal het bureau leiden samen met creatief directeur Jean-Luc Walraff. Karel Vinck wordt general manager van Duval Guillaume Antwerp, ter opvolging van Geert De Bruycker - Vinck komt over van VVL/BBDO. Jan Vandewyngaerden (ex-VNU) wordt CEO van Wolters Kluwer België. Jens Mortier, Philippe De Ceuster, Joost Berends en Dirk Debeys verlaten Duval Guillaume Brussels en richten Mortierbrigade op (zie foto hierboven). "We hebben nog geen klanten, maar uit onze ervaring weten we dat adverteerders naar nieuwe zaken vragen," klinkt het vol vertrouwen bij Jens Mortier.
In 2003 was er een eerste editie van de Solidariteitsprijs van De Standaard en de krant beslist in 2004 om de Solidariteitsprijs voortaan elke zomer te organiseren. Uitgeversbedrijf Tijd (De Tijd) en Editeco (L'Echo) lanceren de regie Trustmedia.
Op 1 oktober 2004 lanceert SBS Belgium VijfTV, een zender die mikt op een vrouwelijk publiek. En VNU zet zijn divisie Directories en dus de Gouden Gids in de etalage.
Canal+, al 15 jaar actief in ons land, vervelt tot Be tv.
En 2004 is ook het jaar waarin 'Studio Baptiste’ van Duval Guillaume Antwerp voor Studio Brussel het jaar opvrolijken. Credits: advertising managers: Isabelle Baele & Mark Coenen; Agency: Duval Guillaume Antwerp; Creative directors: Stef Selfslagh & Stijn Gansemans; Art director: Dirk Domen; Copywriter: Geofffrey Hantson; Account executies: Kristoff Coolen & Elke Noels; Film production: Latcho Drom; Film producer: Gerda Coppens; Film director: Manu Coeman.)
https://www.youtube.com/watch?v=cNhXftX3iCI
Maar geen kwaad woord over de campagne die datzelfde bureau een jaar maakte voor Zazoo, goed voor een Diamond Award in 2004! De Evergreen Award gaat tijdens diezelfde CCB Awards naar De Morgen (voor campagnes van GV\Company en Duval Guillaume). 'België breekt creatief door,' titelt Pub trouwens in januari 2003: op Eurobest (december 2002) pakten campagnes van Duval Guillaume (Antwerp & Brussels), LG&F, DDB en Quattro mooie prijzen, met daarbovenop een Grand Prix voor Czar.be en de titel Agency of the Year voor Duval Guillaume Belgium.
Eind 2004 gaat de titel Advertiser Personality of the Year van UBA en Pub naar André Lequime, corporate marketing manager bij D’Ieteren.
Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.
Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!