Waar was PUB in 2005?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2005.

Stoelendans! Jan Van Aken wordt voorzitter van Ogilvy Group Belgium. Fabrice Dekerf volgt Dominique De Ville op aan het hoofd van de nationale krantenregie Full Page. Bij Duval Guillaume start art director Xavier Bouillon de opleidingscel Duval Guillaume Factory op.

Bij de VRT wordt TV1 op 21 januari één.

De Standaard lanceert op 24 januari de compacte krant Espresso. De campagne is van de hand van LDV United. Maar het mag niet baten: de nieuwe krant wordt al in de zomer stopgezet.

Het nog jonge Mortierbrigade heeft meteen twee topklanten in huis: Skynet en Deutsche Bank. Iets later volgt Croky. Bij Duval Guillaume Brussels wordt het creatieve gat dat Mortierbrigade er maakte ingevuld door Katrien Bottez en Peter Ampe: zij nemen voortaan de creatieve leiding op zich. Dat doen ze "niet onaardig": Katrien Bottez en Peter Ampe winnen als eerste Belgische creatieven ooit een Gouden Leeuw voor België in Cannes. Twee zelfs, eentje met Artsen Zonder Grenzen (Little Boy') in Press en eentje met 'Braille' voor Axion, de jongerenbank van Dexia in Film.

Bij Space wordt François Chaudoir algemeen directeur. Bij Propaganda treedt Michel Libens aan. Bij De Lijn volgt Saskia Schatteman Jan Peumans op als directeur communicatie en Wim Jansen wordt algemeen directeur van SBS Belgium. In de zomer wordt Jan Dejonghe creatief directeur bij VVL BBDO. Bij GV\Company wordt hij opgevolgd door Frank Marinus.

Enkele freelancecreatieven richten The Maffia op.

Fevia en UBA zijn het eens geraakt over een reclamecode voor de voedingsindustrie. Zelfregulering moet misleidende reclame vermijden. Sandrine Sépul wordt directeur bij de Raad voor de Reclame.

Rossel en De Persgroep bundelen de krachten om samen De Tijd en L'Echo te gaan uitgeven, de VRT lanceert Sporza.

Per 1 juni kunnen de lezers van Pub kiezen of ze de elektronische nieuwsbrief tweemaal of viermaal per week in de bus willen krijgen. En in september krijgt het magazine een trendsbijlage, Pulp. Olivier Simonis trekt naar Rossel, Koen Van Impe naar OgilvyOne en Kristof Demasure naar SBS Belgium. Bij These Days wil Erwin Jansen filialen openen in Amsterdam en in Londen. Happiness Brussels wordt opgericht door vier oud-DDB-medewerkers. En Markee lanceert een magazine-afdeling, Het Salon.

Nog meer stoelendans in het najaar! Jo Nachtergaele wordt directeur marketing van VTM en KanaalTwee, Wilfried Celis wordt bij VMMA salesmanager van VMMtv. Marc Coenen wordt algemeen directeur radio bij de VRT, Didier Hamann komt aan het hoofd te staan van Sud Presse, bij Produpress worden Tanguy en Christophe Rousseaux beiden algemeen directeur. Hun vader Christian blijft voorzitter. Ineke Le Compte verkast van Impact (De Persgroep) naar Trustmedia.

Verrassing bij de CCB Awards: de jarenlange hegemonie van Duval Guillaume wordt doorbroken door LG&F. Er is een Advertiser Award op voor VRT Radio (met campagnes van Duval Guillaume Brussels, Duval Guillaume Antwerp en LG&F). De Diamond Award gaat naar LG&F voor een campagne voor Proximus Freestyle (zie foto). Creative directors zijn Christophe Ghewy en Paul Wauters, art directors én copywriters zijn Tim Driesen en Joeri Van Den Broeck. Barbara Van Duffel, Isabelle Hankard en Martin Vandenbosch vormen het accountteam, TV producer is Myriam Maes, de filmproductie is in handen van Czar.be, met als producers Ruben Goots en Linda Vanzeebrouck, regisseur Lionel Goldstein en music director Hans Helewaut.

Eind 2005 gaat de titel Advertiser Personality of the Year van UBA en Pub naar Isabelle Baele, marketingmanager VRT-radio.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!