Waar was PUB in 2006?
PUB werd 45 in 2021 en dook in de geschiedenis van de Belgische reclame- en mediasector. Vandaag: het jaar 2006.
Wim Jansen verlaat SBS Belgium en wordt adjunct-algemeen directeur bij JCDecaux. Jan Vandewyngaerden verlaat Wolters Kluwer en wordt CEO van Palm Breweries. Bij De Tijd treedt Frederik Delaplace aan als hoofdredacteur, Dirk Velghe en Geert Wellens volgen Hans Maertens op als directeur. VUMmedia verandert zijn naam in Corelio, met Corelio Connect als regie. Bij de VRT wordt Sven Mary aan de kant gezet, Piet Van Roe neemt (tijdelijk) over.
Stef Selfslagh en Stijn Gansemans, beiden ex-Duval Guillaume Antwerp, richten samen met Christine Brone het nieuwe bureau Open op, kort nadien wordt dat Openhere. Evenementenbureau Ants, geleid door Frank Anthierens, wordt Alice en gaat een samenwerking aan met DDMC. GV/Company verdwijnt als afzonderlijke naam binnen het TBWA-netwerk en Quattro wordt, naar de naam van de eigenaar, Saatchi & Saatchi. En de eerste Belg ooit op het podium van Cannes, John Wymans, overlijdt op 61-jarige leeftijd.
Xavier Bouillon, David Grünewald en Antoine Wellens richten Troie op. Bij JWT worden Sabine Botta en Christophe Gelder creatief directeurs. Maar hét bureaunieuws van het jaar: André Duval en Guillaume Van der Stighelen doen Duval Guillaume bij Publicis belanden, dat wil zeggen: Publicis koopt 51% van de aandelen, met een optie om binnen vijf tot zeven jaar de resterende 49% te kopen. Duval Guillaume blijft natuurlijk creatief, bijvoorbeeld met een campagne voor Douwe Egberts. De Belg heeft het niet langer over zijn ‘koffie’, maar over zijn ‘fokkie’ (of ‘faké’ in het Frans).
Belgacom Skynet start een externe regie, geleid door Bart Becks, bij De Persgroep worden krantenregie Impact en magazineregie Magnet samengevoegd tot Fred. WPP introduceert Group M in België. Stichting Marketing viert zijn 25e verjaardag en bij ING België wordt Philippe Wallez op 3 juli de nieuwe marketingdirecteur. En kwestie van de juiste terminologie: de 'affichage'-sector noemt zichzelf voortaan de 'out-of-home'-sector!
De CCB Awards leveren een Diamond Award op voor Duval Guillaume Brussels en Artsen Zonder Grenzen (met de campagne 'Human Ball' van Peter Ampe, Katrien Bottez en de hunnen; zie foto hierboven en spot hieronder). De Advertiser Award gaat naar Proximus (met een campagne van LG&F), de President's Award naar Alain Heureux (Tagora.com).
En o ja, De CCB krijgt dit jaar een nieuwe president: Jens Mortier.
Belgische campagnes vallen steeds meer op in Cannes. Zo was het bureau I DO goed voor een Grand Prix op de Cannes Lions, met een direct mailing gemaakt door Laurent Van Loon, Adriaan Van Looy & Johan Verest voor hun gewaardeerde klant Koen Baecke van De Tijd.
Luc De Leersnyder wordt in september CEO van de ACC, Lena Vyncke wordt directrice.
De Advertiser Personality of the Year, een titel uitgereikt door UBA en Pub, gaat naar Benoît Crochelet, brand manager van Electrabel.
Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.
Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!