Waar was PUB in 2008?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2008.

Chris Van Roey, voorheen bij o.m. Apple Computer en Mobistar, wordt CEO bij UBA Belgium.

Maxus start zijn activiteiten in België. Het mediabureau wordt geleid door François de Hennin, COO van GroupM. Paul Baeyaert, sinds 2002 actief bij Weber Shandwick in Brussel, senior vice president & head of consumer practice Continental Europe. En LG&F herdoopt zich tot Famous. Wim Jansen wordt algemeen directeur van JCDecaux België.

JWT slorpt Tagora op, Peter Vande Graveele komt aan het hoofd te staan van Theguesthouse, deel van McCann België, Dominique Van Doormaal, die Happiness heeft verlaten, wordt creatief directeur bij Euro RSCG.

Pub vernieuwt zijn website, en begint dit jaar met de publicatie van een reeks over 'gold creatives', toppers uit de Belgische creatieve sector, naar een idee van Tom Van Daele. Proximus en dochter Skynet introduceren mobiel adverteren en Google lanceert Google Mobile Ads. Bij Screenvision wordt Patrick Van Dijck managing director. Bij het CIM wordt Stef Peeters de nieuwe algemeen directeur, bij Corelio wordt Luc Missorten CEO. De VRT vervangt hitzender Donna door MNM.

Chris Van Roey, CEO van UBA Belgium, richt samen met Martine Ballegeer PitchPoint op, concurrentie voor Shortlist en DeepBlue. En Sandrine Agie, Joris Bulteel, Eveline De Ridder en Emmanuel Goedseels (foto hierboven) richten het nieuwe bureau Whyte op. Publicis trekt Johan Parmentier aan als managing partner.

De CCB Awards (met de show opnieuw in Knokke, nadat een paar jaar voor Brussel werd gekozen) leveren een President's Award op voor Claire Sels & Terry Focant (die de CCB leiden), de Advertiser Award gaat naar Eurostar en er zijn liefst drie Grand Prix: voor Integrated (TBWA & Tequila\Agency.com en Eurostar), voor Innovative (Duval Guillaume Brussels en BrailleLiga/Ligue Braille) en voor Media (Mortierbrigade en Studio Brussel/Music for Life).

Internationaal beginnen Belgische creatieven steeds meer op te vallen. Zo kregen Katrien Bottez en Peter Ampe (Duval Guillaume Brussels) met 'A blind call' voor BrailleLiga/Ligue Braille het allereerste idee dat mobile phones gebruikte voor fundraising. Het was ook één van de meest bekroonde campagnes volgens het Gunn Report van 2008, met naast de Grand Prix CCB Awards (zie hierboven) ook de eerste Belgische Grand Prix ooit op de Clio Awards, de eerste Belgische cyber Gold in Cannes, Gold op The One Show, Gold op Eurobest.

Eind 2008 gaat de titel Advertiser Personality of the Year van UBA en Pub naar Paul Daels, adviseur merk & imago bij KBC.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!