Waar was PUB in 2009?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2009

Michel Tubbax volgt Dirk Van Roy op als directeur van Roularta Media en Koen Van Impe volgt Jan Van Aken op als CEO van Ogilvy Belgium. Van Aken schuift door naar het internationale niveau. Bij SBS Belgium wordt Freddy Tacheny de nieuwe topman. Bij MacCann Erickson verlaat general manager Anita Descheemaeker het bureau na vijf jaar. CEO Alain Van den Eynde neemt haar taken over.

Guillaume Van der Stighelen schrijft een boek, 'Maak van je merk een held.' Goed voor een interview in PUB Magazine...

Peter Vande Graveele & Nancy Delhalle richten het bureau Republika op, dat ze dit jaar nog herdopen tot Mixed Salad. Patrick Castelain trekt naar Pubmarket en Gino Baeck wordt general manager bij Mindshare Belgium. Saskia Schatteman stapt over van De Lijn naar Telenet, Lena Vyncke verlaat de ACC.

Een nieuwe Vlaamse televisiezender: Concentra zet Acht in de steigers. De Persgroep heeft grotere plannen: de mediagroep zet een grote stap door het Nederlandse PCM Uitgevers over te nemen.

Een idee om weer op te pikken? Pub organiseert in 2009 voor het eerst de Pub Cover Award, waarmee de beste cover van het jaar wordt bekroond. TBWA pakt de publieksprijs, McCann Erickson de juryprijs. Pub pakt in juni trouwens uit met een over in virtual reality, met dank aan Proximity BBDO. Meer daarover in 2010!

De CCB Awards leveren een Grand Prix in Media & Cyber op voor de Banner Concerts van Boondoggle en Axion. Een Grand Prix voor Film is weggelegd voor Mortierbrigade en Studio Brussel, een Grand Prix Press voor Air en Filigranes. En het kan niet op: een vierde Grand Prix gaat opnieuw naar Mortierbrigade, nu voor een campagne voor Gerolsteiner. Juryvoorzitter Stef Selfslagh (zelf betrokken bij de Banner Concerts) zegt: "De tijd is al lang voorbij dat creatieven zich niet hoeven te bekommeren over het effect vaan hun ideeën. Het is trouwens onmogelijk geworden om niét met de resultaten van je werk geconfronteerd te worden."
CRM Factory krijgt een nieuwe naam: HeadOffice. M.A.D eveneens: dat Antwerpse bureau wordt in een fusie met Mooze het nieuwe bureau Bubka.
 
Cannes Lions: een record tot nu toe: 30 Lions voor Belgische bureaus! "Daar mag heel België fier op zijn," zegt PUB (dat ouders van bekende sectorgenoten op de voorpagina zet). De financiële crisis van 2007/2008 is (alvast mentaal) verteerd...  Met die 30 leeuwen staat België wereldwijd op de zesde plaats! 7 leeuwen voor Happiness Brussels, 5 voor Boondoggle, Mortierbrigade en Famous, 3 leeuwen voor Duval Guillaume Brussels, 2 leeuwen voor Proximity BBDO en 1 leeuw voor Duval Guillaume Antwerp, Air en DDB. De 12 gouden leeuwen worden verdeeld onder Happiness Brussels (5), Boondoggle (5), Mortierbrigade (1) en Proximity BBDO (1).
 
Mede-oprichter Ruben Goots verlaat Czar.be en richt Rabbit op. Erik Vervroegen duikt na zijn plotse vertrek bij TBWA Paris in oktober 2008 op bij Goodby, Silverstein & Partners in San Francisco. 
 

Fokkie, zoals half Vlaanderen het woord koffie sinds 2006 uitspreekt, heeft het jaarboek van Van Dale gehaald. “De natte droom van elke reclamemaker,” weten de bedenkers van reclamebureau Duval Guillaume.

Jean-Luc Walraff wordt creatief directeur bij JWT, Jan Van Aken verlaat Ogilvy en Klaus Lommatzsch mag zich CEO van Duval Guillaume noemen.

Anne-Françoise Piette, sales & marketing director Benelux bij Eurostar, wordt Advertiser Personality of the Year, een onderscheiding uitgereikt door UBA Belgium en PUB.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!