Waar was PUB in 2010?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2010

Bij Roularta wordt Xavier Bouckaert stilaan klaargestoomd voor de topjob. De COO (en schoonzoon van Rik De Nolf) wordt directeur van de business unit B-toC-magazines. Humo wordt een joint-venture van Sanoma en De Vijver.

De Var is nog voor 10% in handen van Corelio, nu komt de regie voor de volle 100% in handen van de openbare omroep. VRT en Corelio hadden Var opgericht in 1991. Rossel neemt de volledige regie van Vlan.be in eigen handen.

LBi gaat samen met Bigmouthmedia en Heidi Carlens verlaat de bureaus Karamba en PromoSapiens, waar ze managing director was, ze neemt later dit jaar de leiding van het fusiebureau Edison/7Beaufort in handen. Valérie Janssens treedt aan bij RMB. Koen Van Rhyn wordt CEO van Pebblemedia, Christine Van den Berghe stapt over van Corelio naar Ackroyd Publications. Duval Guillaume lanceert een nieuw bureau: Duval Guillaume Modem. In het team met interactieve expertise: Johan Van Mol, Lansen Walraet, Kris Hoet, Peter Ampe en Katrien Bottez. Op 1 oktober zal Modem samengaan met Duval Guillaume Antwerp zodat Duval Guillaume Antwerp/Modem ontstaat, met aan het hoofd Karel Vinck, Lansen Walraet, Geoffrey Hantson en Kris Hoet.

De CCB Awards leveren een  Grand Prix outdoor op voor Famous en Eurostation. En een Grand Prix Cyber én een Advertiser Award voor Mortierbrigade en Studio Brussel, met name voor de Eternal Moonwalk. Famous wordt overtuigend Agency of the Year. 

En hé, al noemde Pub zichzelf al enkele jaren PUB, pas in 2010 wordt dat officieel: Pub verandert formeel in PUB. People Unified Around Brands(dankzij een rebranding van Brandhome). Een nieuw logo doet zijn intrede...

Thierry Jourquin wordt commercieel directeur bij Screenvision, Koenraad Lefever stapt over van Mortierbrigade naar Duval Guillaume Antwerp. Philippe Belpaire wordt algemeen directeur van Roularta Media. De VRT krijgt een nieuwe CEO: Sandra De Preter. Jos Grobben wordt uitgever nieuws & business bij Roularta.

In Cannes haalt België 17 Lions en één Grand Prix, voor Happiness Brussels, die met IQ Font voor Toyota de internationale harten veroverde (en vele andere internationale campagnes inspireerde).

De RTBF lanceert op 25 september la Trois, RTL Belgium verwelkomt Noëlle Stevens als head of marketing New Media, Wim Vermeulen start met twee IT-specialisten het bureau Momads, Stefan Lameire leidt Clear Channel als algemeen directeur, Erik Portier verkast van Google  naar RTL Belgium. Olivier Trop (ex-Duval Guillaume) trekt naar Guava.

Voor de virtuele cover van Proximity BBDO voor Pub in juni 2009 krijgen bureau en adverteerder drie keer Silver op de Europese Integrated Marketing Communications Awards!

Nicolas Lambert, Alken-Maes, en Peter Claes, VRT, worden allebei Advertiser Personality of the Year, een onderscheiding uitgereikt door UBA Belgium en PUB.

Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!