Waar was PUB in 2011?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2011.

Antony Slabinck leidt LBi Belgium en Guillaume Van der Stighelen krijgt binnen het Publicis-netwerk een internationale rol als global contagious officer, maar niet veel later verlaten zowel André Duval als Guillaume Vande Stighelen volledig Publicis Groupe. Een andere Belg, Erik Vervroegen, trekt van TBWA naar Publicis Groupe om er op internationaal niveau creatief directeur te worden. Duval & Van der Stighelen krijgen later dit jaar tijdens de CCB Awards onder luid applaus de President"s Awards.

In Cannes pakt België 12 Lions mee. Niet slecht, maar minder dan de vorige jaren.

Er zijn de ‘Golf Story Days’, bedacht door DDB, (in 2012 goed voor de Grand Prix Direct tijdens de CCB Awards). De multimediale campagne nodigde het grote publiek uit om zoveel mogelijk Golfs in het straatbeeld te fotograferen (zie foto). De Advertiser Award gaat in 2011 naar Eurostar (goed bezig met bureau TBWA). Nog in dat jaar, op 19 juli om precies te zijn, verkondigt L’Echo als volgt: “De advertentiemarkt groeit sneller in België dan elders in de wereld.”

Mixed Salad van Peter Vande Graveele & Nancy Delhalle wordt Plan.net Benelux en belandt zo in het netwerk van het Duitse Serviceplan. Gio Canini & Erwin Jansen leiden voortaan alle Y&R-bureaus in de Benelux, Wout Dockx verlaat Mediabrands - 17 jaar eerder was hij aan de slag gegaan bij Initiative Media. Peter Ampe, op dat moment al goed voor 20 (!) Cannes Lions, verlaat Duval Guillaume om niet veel later samen met Isabel Peeters, eveneens ex-Duval Guillaume, te landen bij Happiness Brussels. Bij Famous ziet men mede-oprichter Christophe Ghewy vertrekken. Hij richt Bowling op.

Veerle Colin verlaat MTV Networks en leidt voortaan de marketing bij JCDecaux België-Luxemburg, Ann Hoerée wordt sales director bij Clear Channel. Ook zij komt over van MTV Networks! Nicolas Lambert verlaat Heineken en stapt in het management van Darwin BBDO, Sylvie Irzi leidt voortaan Initiative. Christine Brone verlaat Openhere, dat zelf fusieplannen heeft met Mia. Die plannen leiden vervolgens tot de oprichting van Dallas Antwerp.

Het televisienieuws van het jaar: De Vijver Media (Woestijnvis, Humo) koopt SBS Belgium. Sanoma wordt de derde aandeelhouder van De Vijver, naast Corelio en oprichters Wouter Vandenhaute & Erik Watté.

Stichting Marketing wordt STIMA, stimulering marketing.

Philippe Wallez van ING wordt Advertiser Personality of the Year, een onderscheiding uitgereikt door UBA Belgium en PUB.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!