Waar was PUB in 2012?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2012.

Mediabureau Zigt opent een kantoor in België. Barbara Claeys verlaat Havas Media en wordt directrice van ECS, de European Communication School van de Mediaschool-groep, Alexis Lebedoff, voorheen bij o.m. Microsoft Advertising en Skynet, wordt verleid door Facebook.

Euro RSCG kiest voor een nieuwe naam, Havas Worldwide, en later dit jaar koopt Havas 60% van de aandelen van Boondoggle.

Bij VVL/BBDO wordt Steven Cosyns managing director, Johan Vandepoel focust voortaan op zijn taak als voorzitter van BBDO België... tot hij in het najaar BBDO verlaat en Luc De Leersnyder opvolgt als CEO van de ACC. Christine Brone (ex-Openhere) leidt Carat België.

Bij PUB gaat de Franstalige hoofdredacteur Jean-Michel Stichelbaut met pensioen. Zijn Nederlandstalige collega Mark Anthierens wordt de enige hoofdredacteur van het blad. Philippe Warzée wordt adjunct-hoofdredacteur.

SBS Belgium herlanceert VT4 en Vijftv als Vier en Vijf.

Een wonderjaar voor Belgische bureaus in Cannes! 33 Cannes Lions, een record: meer dan de 30 leeuwen uit 2009! "Belgische ideeën overtuigen de wereld," bloklettert PUB. Duval Guillaume Modem, goed voor 14 leeuwen, eindigt op plaats 5 in de ranking van de meest creatieve bureaus. Enkele highlights: de Bikers-campagne voor Carlsberg(Duval Guillaume Modem), een campagne van Happiness voor Toyota IQ, campagnes van Dallas, TBWA, PublicisMortierbrigade (o.m. Für Elise voor Radio 1), Leo Burnett, Publicis, Euro RSCG, TBWA, Air… en uiteraard Push to Add Drama van Duval Guillaume Modem voor TNT.

De prijzenpot van Push to Add Drama:

  • Eurobest 2012, 3 Grand Prix, Gold, 4 Bronze
  • Cannes Lions 2012, 5 Gold, 2 Silver, 1 Bronze
  • D&AD 1xYellow Pencil Nomination, 3 In Book
  • One Show, Gold
  • New York Festivals 2012, Gold, Silver
  • London International Awards 2012, Bronze
  • IAB Mixx Awards 2012, Gold
  • IAB Mixx Awards Europe 2012, Gold
  • CCB 2012, 2 Grand Prix, 2 Gold, Silver
  • Epica Awards 2012, Gold, Silver
     
    Entrant Company Duval Guillaume NV, Berchem
    Agency Network Duval Guillaume NV, Antwerp
      Geoffrey Hantson / Duval Guillaume, Antwerp
      Katrien Bottez / Duval Guillaume, Antwerp
      Eurydice Gysel / Czar, Brussels
      Marc Van Buggenhout / ASP, Brussels
      Ad Van Ongeval / Duval Guillaume, Antwerp
      Dieter De Ridder / Duval Guillaume, Antwerp
      Koen Mortier
      Matthias Schellens
      Birgit D’Hont

En Duval Guillaume werd ook Media Agency of the Year in Cannes. "Meteen een goede reden voor het festival om de regels te veranderen," herinnert Geoffrey Hantson zich. "Sindsdien kan enkel een mediabureau die prijs winnen."

De CCB Awards leveren een Grand Prix op voor DDB en Volkswagen, de Advertiser Award gaat naar Studio Brussel - met Mortierbrigade als bureau.

Bij LDV United verlaten creatieven Kristof Snels (spoiler alert: die komt wel nog terug, van 2015 tot 2019)en Sam De Vriendt het bureau. Snels wordt als creatief directeur opgevolgd door Bart Gielen (per 1 januari 2013). Bij Happiness verlaten Peter Ampe en Isabel Peeters het bureau. Peeters duikt snel nadien op bij Proximity BBDO.

Sigrid Van Den Houte van Telenet wordt Advertiser Personality of the Year, een onderscheiding uitgereikt door UBA Belgium en PUB.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!