Waar was PUB in 2019?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2019.

Odin Saillé verliet eind 2018 DDB Brussels om begin 2019 zijn eigen bureau op te richten, Mutant.

Contentmarketingbureau Gicom krijgt een nieuwe CEO, Ronald Boeckx. En Jacco ter Schegget volgt Johan Parmentier op als CEO van Publicis Groupe België en Nederland. Jan Algoed versterkt de troepen van Dallas Antwerp, Florence Muls leidt Interel Belgium. CEO Dominique Vercraeye zwaait af bij Kantar Insights.

Medialaan - de Persgroep Publishing richt een branded content studio op waarin reclamebureau Flexus wordt geïntegreerd. Isabel Peeters, die van reclamebureau BBDO overkomt, leidt die nieuwe cel. Bij SBS Belgium wordt Bart Demeulenaere commercieel directeur. Dat was hij eerder bij Clear Channel, waar Stefan Lameire eveneens het bedrijf verlaat.

De Creative Belgium Awards 2019 leveren een President's Award voor Isabel Peeters en twee Grand Prix op: voor de campagne Ice-Skaters, van DDB Brussels voor IKEA, en voor de campagne Blind Meters van Happiness voor Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK).

Francis Lippens (als CEO) en Peter Ampe (als CCO) komen aan het hoofd te staan van FamousGrey. Ze volgen Marc Fauconnier op. Miguel Aguza verkast van IKEA naar NGroup.

Mediahuis wordt nu ook in Ierland actief.

Een Facebookpost van Bicky zorgt voor publieke verontwaardiging. Het bericht is onderdeel van een campagne om duidelijk te maken dat een echte Bicky Burger in een groen doosje zit en niet in een wit, zoals op de afbeelding het geval is. De media gaan in debat. Maken bureaus zich nog schuldig aan seksisme? De sector stelt zichzelf in vraag. Hieronder nog eens de betwiste (en later teruggetrokken) illustratie...

Marine Dehossay treedt in september toe tot het team van PUB. Ze volgt Astrid Jansen op als Franstalige redactrice. Astrid Jansen blijft verbonden aan PUB Magazine als journalise en Franstalige eindredactrice.
 
Nathalie Rahbani (Telenet) wordt Advertiser Personality of the Year, een onderscheiding uitgereikt door UBA Belgium en PUB.

Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!