Waar was PUB in 1980?

Media / News

Bij Stella Artois wil men in 1980 dat de mooie momenten nooit overgaan: Stop de tijd! En concurrent Cristal is zo eenzaam zonder jou

De Pub Awards reiken voor het eerst een Grand Prix ("Super Pub") uit, aan DDB voor een televisiespot voor de Scotch Magic van 3M.

Donkere tabakswolken boven de reclamewereld: een koninklijk besluit van 5 maart 1980 legt voor het eerst (en niet voor het laatste) reclame voor tabaksproducten aan sigarenbanden. De dag erna wordt ook het gebruik van de woorden hygiëne, geneeskrachtig, biologisch, natuurlijk et cetera (een beetje) gereglementeerd.

De CACP of KRAB (Kamer voor Reclame-adviesbureaus) krijgt een nieuwe voorzitter, Jean de Waha, de topman van Troost Campbell Ewald. Dat bureau trekt in november 1980 creatief directeur Michel Collart aan, die overkomt van Masius.

En ho maar, een campagne van LVH voor jeansmerk Lois is er een beetje over, zo blijkt. De JEP vindt de advertentie in kwestie te choquerend. Die vormen doen ons inderdaad ergens aan denken... maar aan wat?

 


(Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat.)