Waarom Lucy een nieuwe campagne voor De Standaard maakt

Crea / News

Lucy lanceert een nieuwe imagocampagne voor De Standaard, die de grande dame van de Vlaamse pers positioneert als eeuwig nieuwsgierige kwaliteitskrant.

“Er is de wereldwijde coronacrisis, de tweede lockdown, de turbulente machtsoverdracht in de Verenigde Staten, de nakende Brexit, de klimaatscrisis… Kortom, 2020 tekent zich af als een bijzonder turbulent jaar,” vertelt hoofdredacteur Karel Verhoeven. “In deze context wilden we geen campagne die zich verliest in details, maar naar de kern gaat van wat De Standaard doet: Journalistiek die door zijn betrouwbaarheid en kwaliteit houvast biedt aan lezers. Die hen ook perspectief kan bieden in toch wel donkere tijden. Wat doet ertoe en hoe dat te begrijpen?”

Iwein Vandevyver, CD Lucy, vult aan: “Ja, als briefing kan dan tellen. Een heel fundamentele boodschap. En dus kwamen we ook uit bij de meest fundamentele vraag die een journalist zich kan stellen: de waarom-vraag. Een heel eenvoudige vraag die ervoor zorgt dat er dieper wordt ingegaan op feiten, dat feiten in verband worden geplaatst, dat ook het verhaal achter het nieuws wordt verteld, enzovoort. Precies die kracht van de waarom-vraag werd het hart van de campagne.”

In print, radio en televisie tonen lange cascades van ‘waaroms’ aan hoe kwaliteitsjournalistiek bij De Standaard precies werkt en meerwaarde biedt aan lezers. Ook in banners, social media en OOH wordt de waarom-vraag speels en tactisch ingezet, waarbij prikkelende vragen inspelen op de context of het medium. Uiteraard vinden ze een antwoord in een scherp commercieel aanbod. Waarom was Lucy de geschikte partner voor deze imagocampagne? Dààrom dus.

Credits
Client: De Standaard
Client contact: Klaartje De Bonnaire
Agency: Lucy
Creative Director: Iwein Vandevyver, Laurent Dochy
Creatives: Jonas Marysse, Iwein Vandevyver, Ruben Van Maldeghem, Bram Van Moorhem, Najate El Achari
Director of Brand Management: Jonas De Wit
Account Manager: Maïté Camerman
Account Executive: Sofie Hoorens
Motion design: Stijn Van Assche
Graphic Design & DTP: Herman Mercelis
Audio: Raygun