#Stavajour22: journalistiek vandaag en morgen

4schools / Agenda / Media / News

  • 25/11/2022 09:00
  • Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal

Het nieuwslandschap verandert razendsnel, door verregaande digitalisering en technologische innovatie, maar ook veranderingen in attitude tegenover nieuws. Hoe komen jongeren in aanraking met nieuws? Waarom wantrouwen mensen nieuws, of haken ze zelfs helemaal af? Hoe kan virtual reality journalistiek versterken? Hoe kan (nieuws)content optimaal hergebruikt worden? Hoe kunnen gebruik(er)sstatistieken journalistiek versterken? Kom het allemaal te weten op de volgende studiedag van Stavajour. Op vrijdag 25 november 2022 (9u30-13u30) vindt namelijk #Stavajour22 plaats, een studiedag die praktijkgericht onderzoek naar journalistiek in Vlaanderen bundelt. Je bent hiervoor welkom in Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal.

Stavajour is een samenwerking van vier hogescholen in Vlaanderen en Brussel die praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar journalistiek bundelen. Vertrekkende vanuit maatschappelijke en professionele uitdagingen brengen deze projecten inzichten die redacties, nieuwsorganisaties én beleidsmakers ondersteunen.

De studiedag bundelt de recentste onderzoeksresultaten van lopende projecten en richt zicht op mediaprofessionals, zoals journalisten, redacties en onderzoekers. Stavajour is een samenwerking van:

#stavajour 2022 is gratis, maar gelieve in te schrijven via de website: https://stavajour22.eventbrite.be

Programma

9u00 Onthaal en koffie

9u30 Welkom door Elly Mansoury, diensthoofd onderzoek Erasmushogeschool Brussel

9u40 Introductie over onderzoek in de (nieuws)mediasector door Dirk Vanhegen

10u00 Onderzoekspresentaties

  • Hoe kan virtual reality journalistiek versterken? Lessen uit onderzoek bij een Vlaams kijkerspubliek. - door dr. Wannes Heirman, AP Hogeschool
  • Hoe komen jongeren in aanraking met nieuws? De zeven nieuwsmomenten van Vlaamse jeugd - door Stefaan Anrys en dr. Kristin Van Damme – Arteveldehogeschool Gent
  • Hoe kunnen mediabedrijven (nieuws)content hergebruiken? Lessen uit UNTAPPED - door Ann Verlinden – Thomas More hogeschool Mechelen
  • Waarom wantrouwen mensen het nieuws of haken ze ervan af? - door Ria Goris – Erasmushogeschool Brussel
  • Hoe, wat, waarom en waar naartoe met audience metrics binnen de Vlaamse journalistiek? - door Tomas Ooms – Arteveldehogeschool Gent

12u30 Broodje en koffie