Waarom uw contentstrategie niet werkt

Native / News

 

Bij de lancering van een contentcampagne verwachten we alleen maar positieve resultaten. Maar soms worden de verhoopte doelstellingen niet bereikt. Wat zijn de voortekenen? Hieronder vindt u zes voortekenen die er niet om liegen en u moeten aanzetten uw campagne stop te zetten of een nieuwe richting te geven.

dead-end
De voordelen van een contentcampagne kunnen talrijk zijn. Naamsbekendheid, veel leads, influencer … En toch gebeurt het ook dat de campagne niet de verhoopte vruchten afwerpt. Als de resultaten niet overeenstemmen met de verwachtingen, blijf dan niet bij de pakken neerzitten en ga niet op zoek naar zondebokken. Als de campagne helemaal niet werkt, ongeacht de resultaten, kan ze nog altijd stopgezet of aangepast worden. Hieronder vindt u zes tekenen die aangeven dat uw campagne niet werkt.

  1. De cijfers volgen niet

Hoewel content marketing synoniem is van kwaliteit, mag u ook de kwantiteit niet uit het oog verliezen. Toezicht houden op de meetindicatoren is een eerste manier om na te gaan of de verhoopte resultaten wel degelijk behaald kunnen worden … of onbereikbaar zijn. Maar welke indicatoren? De campagne kan moeilijk gemeten worden zonder het websiteverkeer te raadplegen. Google Analytics zal aangeven of het aantal bezoeken, de tijd die gespendeerd wordt op de site of de bounce rate toeneemt. Andere mogelijkheid: uw mailing list. Als u content blijft publiceren op uw blog terwijl het aantal inschrijvingen op uw website niet stijgt, moet u zich vragen stellen. Hetzelfde geldt voor uw sociale media.

  1. U hebt geen precieze strategie

Volgens een onderzoek van het Content Marketing Institute beschikt nauwelijks 35 % van de B2B-bedrijven over een echte contentstrategie. Dat is nochtans niet nieuw, maar als u content publiceert om ‘iets te publiceren’, dan bent u niet op de goede weg. Als u dat doet, dan moet u daar onmiddellijk mee stoppen. Een contentstrategie creëren is geen overbodige of nutteloze taak. Het is het DNA en de basis ervan. Zonder strategie zullen uw marketinginspanningen vergeefs zijn. Als u geen strategie hebt, zult u niet weten of uw doelstellingen bereikt zijn. Gewoon omdat u deze doelstellingen nog niet gedefinieerd hebt. Er is niet per se een strategie nodig voor het hele jaar, maar minstens toch per campagne: weten wat uw USP is, uw klantenprofielen, uw doelstellingen en hoe u ze kunt en moet behalen.