Waar was PUB in 2007?

Communication / Media / News

PUB werd 45 in 2021 en dook in de geschiedenis van de Belgische reclame- en mediasector. Vandaag: het jaar 2007.

De Effie Awards bestaan twintig jaar! De organisatoren beslissen daarom om een ‘Sapphire’ uit te reiken, een prijs voor de beste campagne uit de Effie-geschiedenis. Winnaars van die ‘best campaign ever’-prijs zijn Spadel en diens merk Bru. Acht adverteerders en evenveel bureaus zijn genomineerd: Jacobs Suchard en Y&R voor Leo (winnaar in 1992), La Redoute en TBWA(1993), Gamma en Morael(1994), De Persgroep en GV/Company voor De Morgen(1999), Thalys en Ogilvy(2000), Heinz en Lowe Troost voor Hak(2003), Mobistar en Air(2005).

Hieronder: Thalys, Hak en Bru

Catherine Tricot versterkt het managementteam van Aegis Media Belgium en bij Space wordt François Chaudoir chief operating officer. Bij VMMa volgt Ben Jansen Stefaan Lameire op als commercieel directeur. Hij komt over van Unilever (net als Stefaan Lamaire destijds!). Corelio neemt Ackroyd Publications over. Bart Decoster verkast van ZenithOptimedia naar VT4 en VIJFtv.

Hoet& Hoet opent een filiaal in Parijs, VNU vervelt tot The Nielsen Company en Design is Dead wordt een onderdeel van Emakina Group; later dit jaar neemt Emakina ook The Reference over. De twee bureaus DAD en Winsome smelten samen tot LBi en Darwin wordt Darwin BBDO. These Days wordt volledig overgenomen door Wunderman, oprichters Gio Canini & Erwin Jansen blijven het bureau leiden. I-merge wordt Boondoggle en CEO Pieter Goiris mag meteen een mooie transfer aankondigen: Stef Selfslagh verlaat Openhere en wordt creative director bij Boondoggle. LG&F en DDB praten over een fusie, maar het komt er niet van...

De bureaus actief in custom media - anno 2021 zijn dat contentmarketingbureaus - richten een eigen belangenvereniging op, Custo. Initiatiefnemer is Michel Libens van Propaganda. Headline, Media Partners en Sqills doen al meteen mee.

Gauthier Elslander wordt strategic planning director bij OMD, Tim (Driesen) & Joeri (Van den Broek) verkassen van LG&F naar Mortierbrigade. Christian de la Villehuchet wordt pdg van Euro RSCG Benelux. Bart Brusseleers verlaat 4FM.

Olivier Bialek zoekt de zelfstandigheid op en rukt Bialek&Partners los van de groep JWT. Zijn bureau krijgt later dit jaar een nieuws naam, Secondfloor. Olivier Bialek behoudt daarnaast een participatie in het PR-bureau Sparkies. Chris Van Roey verlaat Mobistar en richt The House of Brands op.

RTBF heeft nu alle aandelen van RMB op zak: het kocht de 49% die in het bezit waren van UGC. Commercieel directeur Erik Portier verlaat SBS Belgium en wordt directeur van Google Belgium. Bij de VRT wordt Dirk Wauters de nieuwe CEO. En in Franstalig België wordt de nieuwe telecomoperator Voo gelanceerd.

Tijdens de CCB Awards gaat de Advertiser Award naar Humo (met als bureau Mortierbrigade).

Bart Kuypers, eerder aan de slag bij VMMa en Directo, verlaat PTOC, waar hij managing director was, om MediaSpecs op te richten.

De Advertiser Personality of the Year, een titel uitgereikt door UBA en Pub, gaat naar Antonine Seynaeve, head of marketing bij Deutsche Bank.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!