Racisme moet worden bestreden en het is een onderwerp dat al meerdere reclamebureaus verleidde tot opvallende campagnes. Vandaag is het de beurt aan het Berlijnse bureau Ogilvy and Mather Berlin, in samenwerking met de Duitse organisatie Gesischt Zeigen.
De campagne, 'Hitlers Online strategie' genoemd, slaat spijkers met koppen. Een schitterend idee dat een trieste realiteit opwekt: het racisme is nog steeds onder ons. Voor Duitsland, dat voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog een extreem voorbeeld van racisme (en de gevolgen daarvan) heeft gekend, een goede gelegenheid om via dat verleden de huidige pijnpunten bloot te leggen.
Ogilvy and Mather Berlin hergebruikte een toespraak van Adolf Hitler en legde hem nieuwe woorden in de mond. Het racistische en antisemitische discours van Hitler wordt zo een oproep om Gesischt Zeigen te steunen in zijn strijd tegen racisme.
Deze campagne wordt ook online gevoerd, met name via sociale media, en via boeken, zoals Mein Kampf - Against Racism. Verrassend is ook de verpakking: om dat boek te lezen moet je eerst de buitenverpakking, die Mein Kampf van Hitler voorstelt, verwijderen. Symbolischer kan haast niet.