Wat hebben merken te zoeken in gaming en esport?

Marketing / News

Gaming en esport zijn uitgegroeid tot een van de meest populaire entertainmentactiviteiten, met een steeds groter wordende globale audience. Daar moeten dus kansen liggen voor adverteerders… maar ook valkuilen.

Het beeld van de man die eenzaam en alleen gamet in zijn mancave is niet meer. De finalematch van het League of Legends Wereldkampioenschap werd door meer dan vijf miljoen mensen bekeken. Dat is vijf keer zoveel dan toen Novak Djokovic Roland Garros won. “Gaming staat op de voorgrond van wat metaverse vandaag is en wat het in de toekomst nog zal worden,” aldus Stan Bufkens van Bureau Béatrice tijdens een recente Creative Session van Creative Belgium. “Er gebeurt al veel op platforms als Roblox en Decentraland. Roblox telt vandaag maar liefst 45 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Die spenderen ongeveer drie uur per dag op het platform, drie uur waarin ze interageren & connecteren met hun community. Dan is het vandaag voor merken ook heel slim om te onderzoeken hoe zij relevantie voor hun merk kunnen toevoegen op die verschillende platformen en te engageren met hun klanten op een heel interactieve en engagerende manier.”

Niet onderschatten

Adverteerders mogen het belang van esport niet onderschatten, bevestigt José Fernandez, chief customer experience, marketing & digital officer bij D'Ieteren. Audi, Porsche en Skoda zijn actief in esport. Met esportwedstrijden in het algemeen, en specifiek bijvoorbeeld met de Porsche eDrive experience en met de aanwezigheid van Skoda in het wielrennen, dat eveneens al een esportbranche heeft. “Wij zijn er al drie jaar actief,” zegt José Fernandez, “met een zekere interesse voor test en learn. De merken zijn hier internationaal mee bezig, maar wij hebben zelf ook lokale initiatieven. Op mediavlak is het niet altijd gemakkelijk om de resultaten in esport te meten. Momenteel heeft die vooral betrekking op awareness. Wij bereiken ook een jongere doelgroep, die niet altijd onmiddellijk een koper is van onze merken. Het gaat dus veeleer om een langetermijnstrategie op merkzichtbaarheid en familiarity.”

[...] Het volledige artikel lezen? Dat kan in PUB MAGAZINE