Wat is copywriting?

Communication / News

Wat het coronavirus Covid-19 is, weten we ondertussen. Maar weten we nog wat copywriting is? Filip Vandewiele, freelance copywriter en co-founder van What's in a name?, boog zich over het onderwerp.

Copywriting is starten met een wit blad en nieuwsgiering zijn naar het laatste woord.

Copywriting is om 5.55 uur de krant openslaan, een ingeving van het moment krijgen en bij dageraad een klant proactief aanwakkeren om geschiedenis te schrijven.

Copywriting is een heldere briefing ontvangen met het oog op een klare lijn in de breedte, de diepte en de verte.

Copywriting is soms 21 dagen broeden, maar de gespuide ideeën kleuren niet zelden goudgeel.

Copywriting is snel kunnen werken omdat de boekentas jaren aan een stuk elke dag gevuld werd met inzichten, uitzichten en doorzichten. En met pogingen en vergissingen en lapsussen.

Copywriting is een bodytekst schrijven, schrappen, schaven, schuren en slichten. Om de dag erna heen en weer te polijsten, één komma te veranderen en in summa een affe alinea te presenteren.

Copywriting is een dozijn pagina’s en een decennium communicatiehistoriek analyseren om één memorabele lijn te pennen.

Copywriting is al joggend vertrekken met een schrijversblok en finishen met een inspiratieboek.

Copywriting is in de armen van Morpheus liggen, om 2.45 uur wakker schieten met een aardige vondst en opstaan om dé drie woorden te noteren waarmee het bedrijf een slordige vijf jaar to the pointzal communiceren.

Copywriting is zich terugtrekken in het kleinste kamertje en met de briefing bij de hand een brij van woorden produceren.

Copywriting is niet in een werkuur een script kladden, maar een reeks radioverhalen testen tot die 30 seconden zowaar als comakijken klinken.

Copywriting is pingpongen met verschillende GD’s, AD’S en DD’s om pardoes buiten de lijnen te kleuren en verandering te ontwerpen.

Copywriting is dichterlijke vrijheid om woorden als ‘quantemolevestis’ fluks te vereeuwigen.

Copywriting is oneindig maar om te eindigen, maak ik toch graag een punt: als er iemand mij nog eens een knipogende smiley en deadline “gisteren” verstuurt, dan vraag ik vriendelijk om mij eergisteren met de toegevoegde waarde te remunereren.