Wat u hoort te weten over de toekomst van radio...

Media / News

Steve

Radioreclame doet het goed, ook in deze digitale tijden. En met digitale radio erbij gaat het medium mee met zijn tijd. DAB+, streaming, voice en smartspeakers verrijken het audio-universum waardoor pure audio-communicatie nog aan belang zal winnen. Maar niet alles werkt even goed. Een slim gebruik van het medium, de juiste tone-of-voice, de juiste techniek… zijn absoluut vereist om tot de gewenste resultaten te komen. Steve Van den Audenaerde en Alain Claes, beiden verbonden aan MEDIALAAN – de Persgroep Advertising, schetsten in een Breakfast Session by PUB (28 januari) voor een volzette zaal de evoluties en de (vaak onverwachte) mogelijkheden. Ze deelden daarbij ook tal van tips & tricks, met kennis van zaken: Steve Van den Audenaerde was meer dan 20 jaar actief bij IP Belgium, en is sinds afgelopen zomer business development manager Radio bij MEDIALAAN – de Persgroep Advertising. Alain Claes is hoofd innovatie bij datzelfde MEDIALAAN – de Persgroep Advertising. En ze brachten zelfs enkele vrienden mee, zoals Alexa en Google Assistant.

podcast

Ja, radio is al lang niet meer de radio van weleer. Er is digitale radio, podcasting en er zijn de smart speakers en voice-apparaten (en natuurlijk is interessant om te weten hoe adverteerders op die nieuwe technologieën kunnen inspelen). Het is om te beginnen geen geheim dat het bereik van radio nog stijgt, en dat de luistercurven aangeven dat radio het de hele dag goed doet, ook overdag (op het werk). En deregulering, nieuwe technologieën en nieuwe distributiekanalen maken dat radio figuurlijk en letterlijk 'overal' is - het digitaal luisteren naar radio neemt trouwens alsmaar toe. Het blijft een massamedium en dat blijft interessant voor adverteerders, ook in tijden van targeted advertising: het is bij uitstek complementair met print, televisie, you name it. In zijn inleiding haalde Steve Van den Audenaerde ook even de acht 'content keys' aan voor een goede radiocommercial. Ook de kenmerken van een geslaagde spot onthield hij de aanwezigen niet.

DAB+ creëert bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden - de verplichting om via DAB+ uit te zenden verleidde Joe en Qmusic  om submerken te lanceren (Joe 70's, Joe 80's en Qmusic non-stop). En opmerkelijk: die submerken kannibaliseerden de hoofdmerken niet, wat ook voor adverteerders interessant is. Allerhande platformen (zoals DAX) spelen een mediterende rol tussen adverteerder en de uiteindelijke luisteraars.

Radio

Ook podcasting is een 'new kid in town', al dateert deze manier van radiomaken ondertussen van 2004. Landen als Spanje, Ierland en Sweden zijn hier koplopers. Podcasts worden steeds professioneler: het hobbyisme gaat eruit (of wordt overvleugeld door professionele podcasts, niet zelden verbonden aan bestaande nieuwsmerken) - en Steve Van den Audenaerde verklapte alvast enkele insights rond podcast advertising: wie zijn die luisteraars, wat zijn hun interesses? En wat kunnen branded content of product placement op dit terrein betekenen?

Breakast Session Steve Van den Audenaerde Alain Claes 7

En smart speakers en voice? Voice is als een olifantenpaadje, zeggen Steve Van den Auenaerde en Alain Claes: we zijn menselijk en dus lui (in mindere of meerdere mate). Nieuwe technologieën nemen ons het werk uit handen; het vergemakkelijkt het shoppingproces. Maar om te beginnen wordt er heel veel muziek beluisterd via die toestellen - en sinds deze week zijn Joe en Qmusic aanwezig met tools op die toestellen. Live radio is enorm belangrijk en gebruikers geven aan dat ze vaker naar radio luisteren sinds ze zo'n voice-toestel in huis hebben. Dat de meest uitgesproken gebruikers, althans in de Verenigde Staten, de millennials zijn, mag niet verbazen. De grote kansen die het regies en adverteerders biedt, zijn alvast interactieve advertenties - denk aan helpdesks of FAQ's.

En muziek en Alexa: onderstaande video maakt duidelijk wat (niet) mogelijk is...


Even serieus weer: onderliggende data zijn natuurlijk erg belangrijk voor de nieuwe manier van radiomaken (en daarop adverteren). En kijk, over 'data' gaat de volgende Breakfast Session van PUB, op maandag 25 februari. Meer bepaald over de rol van algoritmes in media en retail. Hou PUBNews in het oog voor meer informatie.