Wat volgt u dit najaar op tv?

Media / News

unsplashDe vakantie moet ooit eindigen, maar niet getreurd: onze vertrouwde zenders staan vanaf september weer klaar met nieuwe programma’s en gezichten om onze avonden gevuld te krijgen. PUB geeft u alvast een kort overzicht van wat u op de beeldbuis kan en mag verwachten voor de openbare omroep (de VRT dus) en SBS Belgium. Voor Medialaan was het wachten tot donderdag en maakten we een afzonderlijk bericht.

'Reizen Waes'

'Reizen Waes'


Eén wil zijn kijkers verleiden met onder andere met de nieuwe human interestreeks ‘Zelfde deur, 20 jaar later’, waarin Martin Heylen 20 jaar na zijn populaire rubriek in ‘Man bijt hond’ terugkeert naar diezelfde gezinnen en ontdekt hoe het nu met hen gaat. Het nieuwe ‘Kinderziekenhuis 24/7’ brengt de moedige verhalen van 26 kinderen in het Prinses Elisabeth Kinderziekenhuis in Gent. ‘Professor T.’ en ‘Over water’ zorgen voor fictie, en Tom Waes is van de partij met een nieuw seizoen van ‘Reizen Waes’. Daarnaast keren ook publiekslievelingen als ‘Die huis’ en ‘De klas’ terug met een nieuw seizoen.
'De Ideale Wereld'

'De Ideale Wereld'


Canvas zet dit najaar verder in op bestaande sterktes met ‘Terzake’, ‘De afspraak’, ‘Extra time’ en ‘De ideale wereld’ in combinatie met een hele reeks titels in primetime. Op het programma: ‘Dank dat u bij ons was’, ‘De val’, de nieuwe reeks van Rudi Vranckx, ‘Voor de mannen’, het nieuwe programma van Lieven Scheire, ‘Kinderen van de kolonie’, ‘Alleen Elvis blijft bestaan’, ‘Belga Sport’, ‘Vlaamse Meesters’… Daarnaast krijgt ook internationale fictie, zoals ‘My Brilliant Friend’, een nieuw seizoen van ‘Top of the Lake’ en het spraakmakende ‘Who is America?’ van Sacha Baron Cohen, dit najaar een plaats op Canvas. En voor de fans: ook de tweede reeks van de successerie ‘The Handmaid’s Tale’ hoort daarbij.
programmatie SBS
Het najaar van VIER, VIJF en ZES toont op zijn beurt een zelfverzekerd SBS. VIER zet in op merken als ‘Gert Late Night’, ‘De Slimste Mens ter Wereld’, ‘Expeditie Robinson’, ‘Bake off Vlaanderen’, ‘De Rechtbank’ en ‘Dancing with the Stars’. VIJF komt met spraakmakende programma’s als ‘Tipsy’, ‘Oh My God’ en ‘Sex Tape’. Het piepjonge ZES bedient serieliefhebbers dan weer met Amerikaanse reeksen en films. In september flitst ‘Supergirl’ voorbij in het derde seizoen en nieuwe afleveringen van ‘Legends of Tomorrow’ maken vanaf november hun opwachting. Ook de nieuwe seizoenen van ‘The Blacklist’ en ‘Hawaii Five-O’ komen er later dit najaar aan.

In twee jaar tijd wist VIER zich een volwaardige plaats te veroveren naast Eén en VTM. « Toen ik bij SBS startte, besloot ik eerst de fundamenten terug gezond te maken. » duidt CEO Peter Quaghebeur. « In amper twee jaar keerden we het tij. We maken weer winst en investeren volop in nieuwe projecten. Er hangt opnieuw positieve energie rond het bedrijf: mensen willen hier graag werken. Naast VRT en Medialaan worden we erkend als de derde grote speler op de markt. » De omzetcijfers stegen, maar 2017 bracht wél minder inkomsten uit advertenties. « De markt kromp in 2017 voor iedereen. SBS deelde wel minder in de klappen. Qua marktaandeel, nam onze fair share zelfs toe. We slagen er ook in meer adverteerders te overtuigen omdat we inzetten op beleving. In plaats van in Bake-Off Vlaanderen een ingrediënt te vermelden, organiseren we kookworkshops waarbij kijkers ermee aan de slag kunnen. Of neem nu De Mol: BMW, een van de grote sponsors, was niet alleen aanwezig in het programma, er stond ook een model opgesteld tijdens de uitzending van de finale in Kinepolis. Adverteerders staan te trappelen voor dergelijke merkextensies. »
Bovenop interne uitdagingen is er ook de concurrentie van streamingdiensten en veranderend kijkgedrag. « Meer mensen kijken uitgesteld, ondertussen zo’n 25%. Maar vergeet niet dat 75% kijkers wél live kijkt. De valkuil was om halsoverkop te digitaliseren en de kern van de business te verwaarlozen. Terwijl het een én-én-verhaal is: eerst focussen op goede content, en vervolgens die content digitaal aanbieden op verschillende platformen. Een strategie die loont. »