Voor Joeri Van den Bergh, NextGen expert en co-founder van InSites Consulting, is het duidelijk dat de NextGen, de optelsom van Generation X en Generation Y, geboren is in een hardere wereld. Dit is ‘a fragile world’. Dat vertelde hij in november tijdens een inspiratiesessie ten kantore van InSites Consulting in Gent. Dat kan niet anders dan gevolgen hebben voor marketinginspanningen van merken. Enkele trends zijn Singleton City (méér eenpersoonsgezinnen in onze steden), Otherhood (de carrière gaat voor en de kinderwens wordt uitgesteld, wat ruimte biedt om er bijvoorbeeld een huisdier op na te houden), Flatage society (mensen willen niet ouder worden en imiteren het gedrag van jongeren), Peerents (je ouders als beste vriend van de NextGen) en Midorexia (vanaf 40 tot 45 jaar gedraag je je plots tien jaar jonger). Vergezocht? Hmmm, kijk eens goed rond en/of vraag je af waarom bepaalde producten of diensten niet meer zo gewild zijn als vroeger.
Tot zover de analyse. Door in te spelen op wat hoe jongeren zijn en leven, duiken dan weer kansen op. We pikken uit de vele suggesties van Joeri Van den Bergh maar enkele uit. Er is de microfying macroness: ja, er is de ‘me, myself & I’, maar tezelfdertijd willen jongeren deel uitmaken van een groter, duurzamer geheel waarin plaats is voor beleving: DIY-kruidentuinen in de supermarkt, een sweater op maat, de vis vangen die je later die avond zult eten... Maar evengoed willen we één kilo koffie kopen om een tweede weg te schenken. Ook de sprong van storytelling naar storydoing zet zich door, met handtassen gemaakt van gerecycleerde autogordels, met composteerbare kledij enzovoort.
We zitten voorts in een ‘attention economy’: je moet op een zinvolle manier de aandacht van de NextGen trekken, de fase van click bate news zijn we voorbij. Want jongeren zijn niet op zoek naar merken, maar naar een oplossing voor een bepaalde behoefte. Waarbij busyness een business wordt: snel vinden en snel beleverd worden duikt in vele sectoren op. In fysieke winkels scoort dan weer het contactless betalen. Virtual reality, chatbots, see now buy now (want goedkope ketens hebben de kopieën steeds sneller in de winkel) enzovoort.... En vergeet natuurlijk niet back to basics: op een bepaald moment grijpt élke generatie terug naar dat principe.
Neem een kijkje op ww.howcoolbrandsstayhot.com/downloads, waar u een gratis download kunt aanvragen van de volledige paper (of bookzine). En wilt u meer weten over millennials en ander jong volk? Mis dan het dossier niet dat in het nieuwe PUB Magazine te lezen is dat volgende week verschijnt.