Vanaf de eerste zonnestralen zoeken Brusselaars hun toevlucht tot de prachtige parken die onze hoofdstad rijk is. Maar bij die toestroom aan bezoekers hoort jammer genoeg ook een hoop afval (verpakkingen van snoep en snacks, blikjes, enz.) dat niet altijd in de vuilnisbak terechtkomt. Daarom lanceren Leefmilieu Brussel en Fost Plus al voor de derde keer de campagne "#WeArePark", net zoals vorige keren in samenwerking met het Brusselse bureau Altavia.act.
Onder het motto "Laten we onze parken proper houden" koppelt het agency sensibilisering aan activatie: "#WeArePark" wil een ware beweging tot stand brengen rond de ervaring van Brusselse stadsparken uit de buurt. Daaraan koppelt Altavia.act een oproep tot individuele en collectieve gedragsverandering - zij die hun afval mooi in de vuilnisbak gooien, moeten daarin verder aangemoedigd worden terwijl het agency inzet op conversie van zij die die goede gewoonte nog niet hebben, of niet altijd. Met het nodige pragmatisme richt Altavia.act zich tot het juiste doelpubliek, zodat de campagnes worden uitgerold in of rondom de Brusselse parken zelf. Aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat communicatie een sterkere impact heeft "in situ", koos het bureau sterke touchpoints op basis van de customer journey van wandelaars. Vervolgens identificeerde Altavia.act winkels uit de buurt, en lijfde die in als actieve deelnemers: aan de handelaars werd gevraagd om affiches in de vitrines te hangen en stickers op de koelkasten - ook zijn er papieren zakken van de campagne waarin mensen hun afval kwijt kunnen. In de parken zelf wordt de boodschap verder verspreid door drankstanden, alsook door middel van speciale signalisatie die de locatie van de vuilnisbakken aanduidt. En intussen proberen parkwachters de bezoekers op een positieve manier te sensibiliseren.
Net zoals bij de vorige edities nemen ook de lokale scouts en andere plaatselijke verenigingen enthousiast deel aan de campagne. Daarnaast wordt ook animatie voorzien in verschillende parken, onder andere in samenwerking met Fun Radio. De voornaamste doelstelling, naast het sensibiliseren van de plaatselijke bevolking met het oog op het gezamenlijk genieten van de gemeenschappelijke groenruimte, bestaat erin goed gedrag te promoten. Parken worden "belegerd" zodra het weer het toelaat, en dus is dit het ideale moment om "burgerlijke ongehoorzaamheid" te bestrijden door middel van een mooi gebaar, klinkt het: gooi je afval correct weg of neem het mee naar huis, eerder dan het achter te laten naast de vuilnisbak. In 2022 werd er al 7,5% minder afval opgeruimd in de regionale parken dan het jaar voordien: een bemoedigend resultaat, dat iedereen nog hoopt te verbeteren in 2023.
Credits
Client: FostPlus, Leefmilieu Brussel - Bruxelles Environnement
Contacts: Corentin Tassignon, Maha Daouk, Aurore Van Bogaert
Agency: altavia.act
Account team: Hafsa Smouni
Strategy: Behaven
CD: Sophie De Plecker
Creation: Caroline Blavier, Joris Luyten
FR Copywriter: Hugues Vanden Steen
Design & Motion Design: Caroline Blavier
Digital: Rollin Lowolong Nzonteu, Anne Hoang
Photographer / Director: The Image Factory