ZenithOptimedia en GlobalWebIndex op zoek naar internetgebruiker

smartphone-tablette

Research

smartphone-tablette

ZenithOptimedia investeerde in samenwerking met GlobalWebIndex in een studie naar het betrouwbare en met elkaar vergelijkbare bereik van de diverse digitale kanalen. Het Londense GlobalWebIndex voerde deze studie uit in meer dan 30 landen, in ons land zoals gezegd dus samen met ZenithOptimedia. De eerste resultaten (eerste golf, GlobalWebIndex Q1 2015) hebben betrekking op 762 Belgen tussen de 16 en de 64 jaar, via de geijkte rekruteringsmethodes representatief voor de hele Belgische (online)bevolking. De gegevens werden verzameld via een onlinevragenlijst in april 2015.  Later in 2015 bevraagt GlobalWebIndex elk trimester nog eens 750 personen, om op jaarbasis ten minste drieduizend personen te bereiken. Bij elke golf wordt het panel vernieuwd.

U had graag ook enkele resultaten gelezen? Hierbij!

- 59% van de Belgen heeft een smartphone, voor tablets is het percentage 49%. Smartwatches blijven voorlopig steken op 3%.

- 86% van de Belgen is lid van ten minste één sociaal netwerk, gemiddeld zijn surfers bij 3,3 netwerken aangesloten. Facebook is het populairst (79%), maar het actieve gebruik blokkeert op 36%. Wat bezoeken betreft evenaart Youtube Facebook (respectievelijk 68% en 67%).

- Bij Messaging/chat is Facebook Messenger nummer 1 (21%), gevolgd door WhatsApp en Skype. Adolescenten verkiezen Snapchat – 46% van de jongeren tussen 16 en 19 gebruiken het, versus 8% van de totale bevolking.

- Per dag spendeert de Belg 4,29 uur online, waarvan 0,83 uur mobiel. Mobiel is het ordewoord bij jongeren (16- tot 24-jarigen zijn er 1,62 uur per dag mee bezig.)

- Klassieke televisie blijft koning (2,53 uur per dag), maar het onlinekijken is al goed voor 0,38 uur per dag. 7 op de 10 surfers in België gebruiken een tweede scherm als ze televisiekijken: 39% via laptop, 25% mobiel.

- 3 op de 10 Belgen heeft een Samsung smartphone, de penetratie van iPhone is 12%. Android is dus populairder dan Apple iOS voor smartphones en tablets. Dubbel zoveel mensen hebben een tablet die op Android draait.

- Meer dan één miljoen internetgebruikers willen anoniem blijven en gebruiken een Virtual Private Network (VPN). Vooral om beperkingen te vermijden van het type dat onder meer Netflix gebruikt om de toegang tot bepaalde inhoud te beperken.

- De helft van de Belgen koopt online: 48% via PC/laptop, 11% via smartphone en 8% via tablet.

Meer cijfers vindt u hier: Digital Trends in Belgium - GWI and ZO Infographic 2015.