Pesten, wie was er nog geen getuige van? Omstaanders hebben vaak de neiging om weg te kijken. Reageren op pestsituaties is voor heel wat mensen niet evident. En precies dat omstaanderseffect en wegkijkgedrag wil VRT dit jaar aankaarten met de nieuwe STIP IT-campagne.
Pesten is een maatschappelijk probleem en treft jong én oud. Pesten treft 1 op 3 van de kinderen en 1 op 5 van de jongeren. Maar ook volwassen blijven pestgedrag tegenkomen of dragen de gevolgen ervan nog jaren later mee. Door sociale media is pesten overal aanwezig. En tegelijkertijd meer verborgen dan ooit. We mogen dus niet langer wegkijken. Samen kunnen we het verschil maken tegen pesten.
Ketnet en het Netwerk Kies Kleuren tegen pesten komen al sinds 2012 op tegen pesten met impactvolle acties. Met 4 stippen als symbool. Maar we mogen kinderen niet alleen laten in hun strijd. We mogen niet langer wegkijken. Daarom bundelt VRT de krachten met Radio 2, MNM, Ketnet en heel wat extra’s op VRT MAX rond de actie van STIP IT om jong en oud te informeren, sensibiliseren en mobiliseren.
“Dit jaar geven we binnen de problematiek van pesten extra aandacht aan de rol van de omstaander. Om die rol aan te kaarten kozen we voor het eerst voor een humoristische aanpak in de campagne,” vertelt Hanne Laureys, brand manager bij VRT. “Met de nieuwe campagne ‘Wees geen wegkijker’ wil VRT jongeren en volwassenen confronteren met hun eigen wegkijkgedrag. Door de omstaander een spiegel voor te houden wanneer deze wegkijkt van een pestsituatie en zo absurde situaties te simuleren, roepen we het publiek op om niet meer weg te kijken, maar bewust om te gaan met pestsituaties en hun engagement op te nemen. Via humor zetten we mensen aan tot reflectie en actie in de rol als omstaander.”
Deze humoristische confrontatietechniek wordt consistent doorgetrokken in televisie, radio, print en online. Van tijdreizen tot een ex-vrouw opbellen: de protagonisten doen er echt alles om te kunnen ontsnappen aan de pestsituatie die zich voor hun neus ontspint. Waardoor het natuurlijk pas echt te absurd wordt. Pay-off: Wees geen wegkijker. Kom op tegen pesten en doe mee met STIP IT op vrtmax.be.
Extra handvaten hoe je wél als omstaander kan reageren, worden door de experten van het Netwerk Kies Kleur tegen pesten aangeboden op vrtmax.be en allesoverpesten.be.
Credits:
Client: VRT
Brand: STIP IT
Marketing: Hanne Laureys, Liselotte Van Halewyck, Elisabeth Roelandt
Ketnet: Bart Peeters, Isabel Kerki, Annemie Gulickx
Agency: VRT Creative
CD: Lieven Van Overbeek
Account: Taraneh Atai Kachoui
Creatives: Dieter De Ridder & Tom Jacobs
Agency Producer: Marlies Neudt, Sofie Bergers
Film Production Company: Hamlet
Executive Producer: Jason Felstead, Ruben Goots, Mathias Kerner
Producer: Janne Aerts, Pim Verhaert
Director: Benny Vandendriessche
DOP: Maxime Desmet
1st AD: Lieselotte De Loore
Licht: Mattijs Nackaerts, Kato Stevens
Klank: Olivier Backvis
Styling & make-up: Heinz Gijbels, Veerle De Bremme
Decor: Siska Vastesaeger, Pascale Kongs
Editor: Niel Verduyckt
Motion Designer: Koen Candries
Sound Design video: Mathieu Savenay – Studio Henri
Sound Design radio: Evelien Dockx – Radiospotcel VRT
Graphic Design: Fabio Verhelst