Weg met bomberjackets?

hm bomber jacket 1

Communication / News

hm bomber jacketH&M maakt reclame voor een bomberjacket, onder meer in de Brusselse metro. Een metrogebruiker vraagt zich af of dat wel gepast is, zo in de aanloop naar de herdenking van de bomaanslagen in Brussel, op 22 maart een jaar geleden.
Zijn er mensen met te veel tijd, of is dit een terechte opmerking? Het staat buiten kijf dat wie reclame maakt, een beetje op zijn woorden moet letten (en op zijn beelden). Soms zijn dingen ongepast, zoals de JEP ons geregeld duidelijk maakt. Soms is gewoon de timing ongepast. Maar het fotomodel in de H&M-advertentie draagt geen bommengordel, we zeggen maar iets, en of er veel mensen zijn die in een advertentie voor een bekend soort jas een verwijzing zien naar idioten die denken dat ze helden zijn, weten we zo nog niet. En anders hebben we nog wel een paar andere suggesties. Het is dat een PUB-redacteur zelf een paar minuten voor de aanslag in Maalbeek was. Anders hadden we nog wel een paar andere suggesties. Mogen we, vijf jaar na de busramp in Sierre, deze maand wel reclame maken voor busreizen (Eurolines, Verhoeven, Lauwers,...) en De Lijn en TEC? Mogen we in de periode van Pukkelpop reclame maken voor tenten voor tuinfeesten? Mogen we op de radio muziek draaien van groepen die zijn vernoemd naar bommenwerpers die met hun dodelijke lading vele duizenden mensen hebben gedood (B 52’s) of naar een vliegtuig dat spionage-opdrachten uitvoerde (U2)? En dan hebben we het nog niet over de titels van boeken, films en liedjes allerhande, waarbij de lijst de maximale lengte van dit bericht ver overschrijdt.