Welke impact heeft reclame op Belgische economie?

Deloitte-detail

News / Research

Deloitte 2015
Misschien wist u het allemaal al, maar het staat nu tenminste op papier. Voor elke euro aan reclame-uitgaven krijgt onze economie er gemiddeld vijf. Dat is wat een rapport van Deloitte, opgesteld op initiatief van de Raad voor de Reclame om het economisch effect van reclame in België te beoordelen, onder meer bewijst. "Deze studie is interessant omdat het de macro-economische impact van reclame aantoont," verduidelijkt Chris Van Roey, ceo van UBA.
Om die impact van reclame te isoleren en de richting van de causaliteit te bepalen, had Deloitte een panel samengesteld dat bestaat uit veertien EU-landen over een periode van zeventien jaar, gaande van 1998 tot 2014. Op basis van econometrische modellen werd onderzocht hoe de verschillen in reclame-uitgaven in verschillende landen en in de loop der jaren aan verschillende BBP-niveaus per capita hebben bijgedragen.
Uit de studie blijkt onder meer dat reclame een centrale rol speelt in de werking van elke markteconomie. Ze voorziet de consumenten van informatie, zodat ze merken, producten en prijzen met elkaar kunnen vergelijken. In 2014 werd in België € 2,2 miljard uitgegeven aan reclame. Deloitte heeft berekend dat de reclame uitgaven met 1% verhogen het BBP met 0,04% doet toenemen. Met andere woorden: € 1 uitgegeven aan reclame levert de hele economie € 5 op. Dit vertaalt zich in een totale bijdrage van reclame aan het BBP van € 13 miljard. Daarnaast creëert en onderhoudt reclame relaties tussen consumenten en bedrijven. Ze informeert de consument over de bestaande producten en innovaties en het helpt de beste ideeën, producten en merken succes te bereiken. Bovendien gebruiken bedrijven reclame ook om differentiatie op te bouwen via hun merk. Zo differentieert het yoghurtmerk Activia zijn product bijvoorbeeld met de voordelen die het biedt voor de spijsvertering. Colruyt voert dan al weer jaren reclamecampagnes in de media om zichzelf aan te prijzen als de goedkoopste supermarkt met de slogan “Colruyt, gegarandeerd de laagste prijzen.” Ook in het versnellen van de groei van nieuwe bedrijven en ideeën kan reclame een belangrijke rol spelen. Daarbij is het internet een krachtig voorbeeld, aangezien het merendeel van de populairste websites gratis te bezoeken is. Dankzij de inkomsten die ze uit reclame halen, kunnen ze de consument waardevolle diensten aanbieden zoals zoekopdrachten, nieuws, entertainment en reisinformatie. Reclame speelt dus een cruciale rol bij de ontwikkeling van het internet doordat ze onlinezoekactiviteiten, sociale media, instant messaging en de meeste websites financiert. Deze diensten leveren wereldwijd € 150 miljard per jaar aan waarde op voor de consument.
Bovendien creëert en ondersteunt reclame een brede waaier van jobs in de media en de creatieve sectoren, maar ook in de bredere economie. In totaal schat de studie dat de € 3,8 miljard die in België aan reclame wordt uitgegeven direct en indirect meer dan 87.000 jobs in stand houdt. Ja, de evolutie naar een digitale wereld deed jobs verdwijnen, erkent ook dit rapport. "Maar tezelfdertijd heeft die digitale wereld vele nieuwe functies gecreëerd," onderlijnt Harry Demey, bestuurslid van ACC. "Denk maar aan het werk van een community manager, dat onvermijdelijk werd."
Ook in de creatieve sectoren speelt de reclamesector een centrale rol. Zo is de sector in het noorden van het land goed voor 26% van de tv-inkomsten en voor 37% van de middelen die de dagelijkse pers ontvangt. Op die manier zorgt de reclamewereld voor pluraliteit in de media en ondersteunt hij tal van sectoren, van fotografie tot filmproductie. Lees hier het volledige rapport Reclame werkt. De impact van reclame op de Belgische economie.