Welkom thuis met Ogilvy Social.Lab en IKEA België

Crea / News

Heel wat eenoudergezinnen in ons land hebben het ontzettend moeilijk om degelijke huisvesting te vinden. Met haar ‘Welkom Thuis’-programma ondersteunt IKEA NGO’s om hen op verschillende fronten te helpen. Ogilvy Social.Lab en IKEA België zetten dit project in de kijker met een confronterende sensibiliseringscampagne.

Dit sociale project is erop gericht om de toegang tot een degelijke huisvesting te bevorderen voor kwetsbare eenoudergezinnen. IKEA werkt daarvoor samen met organisaties op het terrein, zoals het CAW in Vlaanderen, l’AMA in Wallonië en Caritas Luxembourg in Luxemburg. Al 220 IKEA-medewerkers staken vorig jaar de handen uit de mouwen bij 16 organisaties die steun bieden aan alleenstaande ouders. Via het programma ondersteunden ze al zo’n 600 kwetsbare gezinnen (dat zijn 2500 kinderen en hun ouders) in hun zoektocht naar een veilige en comfortabele thuis. 

Feiten en cijfers in het straatbeeld 

Met de koude wintermaanden en de warme kerstperiode voor de deur, werkte Ogilvy Social.Lab een campagne uit om de huisvestingsproblematiek van eenoudergezinnen én het project van IKEA België onder de aandacht te brengen. In de Brusselse Nieuwstraat en in de stations van Brussel-Zuid, Luik-Guillemins, Antwerpen-Centraal en Gent-Sint-Pieters staan installaties die voorbijgangers confronteren met feiten en cijfers, en die vertellen hoe IKEA België helpt met haar ‘Welkom Thuis’-project. 

Sociaal experiment 

Blikvanger is de video van een sociaal experiment dat Ogilvy Social.Lab uitvoerde in aanloop naar de campagne. Daarin kregen verschillende mensen van diverse leeftijdsgroepen en achtergronden foto’s te zien van een slaapkamer. Wie sliep er volgens hen in die kamer? Dat het een alleenstaande ouder was die - uit noodzaak - de kamer deelde met de kinderen, daar werd iedereen even stil van. Jij ook? Bekijk de video ‘Welkom bij wie?’ of ontdek de ‘Welkom Thuis’-installatie nog tot 23/11 in de Brusselse Nieuwstraat 144-148.  


CREDITS 

Account Director: Caroline Charles 

Account Manager: Georgia Vandenberghen 

Account Executive: Joke Ratiau  

Creative Director: Willem Van den Hoof  

Art Director: Clémentine Bailly  

French Copywriter: Marine Quéré  

Dutch Copywriters: Liesbet Van Noten & Pieter Decanniere 

Strategic Director: Alex Hardouin 

Strategic Planner: Beatriz Chufani  

Graphic Designer: Anne De Bruyne  

Motion Designer: Xavier Vanderplancke 

Paid Media Strategist: Léopold Lannoy 

Paid Media Campaign Manager: Iman Muzira Makenga 

External:  

Video Producer: Friction  

Craft Production: Studio Uniek 

Other agencies: MindShare, Kinetic, Pop Media, Urban Media 

Client: IKEA Belgium – Peter Jongert & Damien Perry