Werner Van Reck: "De aard van het beestje"

Communication / News / Positive Vibes

In deze tijden doen we erg ons best om in te schatten wat de toekomst gaat brengen. Waar ons vak naartoe gaat, of de consument van gisteren nog wel die van morgen gaat zijn  en welke rol merken in onze maatschappij moeten gaan opnemen. We lezen dagelijks hoe we zullen moeten leren omgaan met nieuwe manieren van werken en hoe ons vak nooit meer zal zijn wat het ooit is geweest. Het lijkt wel alsof het fenomeen disruptie, waarmee we met z’n allen de hele marketingwereld de stuipen op het lijf joegen, nu zelf achter onze veren zit. Tijd dus om onze eigen bureauwereld eens grondig te evalueren.

‘Aan uw eigen kent ge een ander’. Er zijn van die volkse maar wijze uitspraken, die in Corona-tijden best nog hun dienst bewijzen. Zoals deze dus. De vraag is niet zozeer wat de toekomst brengt, maar wat wij ervan willen maken. Om dat te weten te komen, is het dikwijls al genoeg om voor jezelf uit te maken wat je wil. En je zal zien, veel kans dat de rest dat ook wil!

Het gedrag van mensen wordt rechtstreeks gestuurd door motivaties. Die motivaties worden hoofdzakelijk (meer dan 60%) beïnvloed door emoties. Dit laatste is een wetenschappelijk onderbouwde stelling die, in de context van vandaag, eigenlijk gewoon wil zeggen: ‘Waar heb jij nog goesting in, eens dat hele Corona-gedoe voorbij zal zijn?’ Wel, voor de gemakkelijkheid, hierbij alvast enkele tips:

- Ondanks een fervente tegenstander in het begin, ben ik ondertussen fan van videocalls.

Mensen zijn zo goed als altijd op tijd om te joinen en de meetings stoppen ook wanneer ze voorzien zijn om te stoppen. Bovendien heeft het een grote meerwaarde op persoonlijk vlak: je kan vlotjes tips geven aan je collega (of aan je klant) om z’n interieur wat smaakvoller te maken.

- Het was even wennen maar home office is de max.

Geef toe, wij doen allemaal zò graag onze job en we zijn er zo door gepassioneerd, dat er geen sprake kan zijn van het blurren van home en office. Het is gewoon hetzelfde!

- Door al dat homeworken, missen we inderdaad de fysieke aanwezigheid van collega’s.

Geen probleem. Dat wordt opgelost door de gebouwen die nog steeds worden gehuurd, te gebruiken voor champagnedrinks (na het winnen van een pitch), langdurige lunches en de donderdagnamiddagapéro die in de late avond telkens eindigt in een stevige drinkpartij.

Het hoeft geen betoog hoe het toekomstige, ideale bureau na deze disruptieve corona-tijden er zal moeten uitzien: mensen die virtueel gezien heel hard werken, veel alcohol verzetten en regelmatig feesten als de beesten.

Eigenlijk het bureau van vandaag, quoi.

Werner Van Reck, executive creative director Havas Brussels