WeWantMore en Wunderman Thompson zetten Cristal tussen het volk

Crea / News

Cristal is een Limburgse pils uit de Alken-Maes portfolio. Authentiek en bescheiden. Een pils van het volk. Maar ook: de allereerste pils van lage gisting in België. Een redelijk unieke positie, die het tot nu toe onvoldoende uitspeelde in zijn identiteit. Daar brengt WeWantMore nu verandering in. De Antwerpse designstudio herdefinieerde het Belgische pilsmerk en creëerde een nieuwe merkidentiteit die op een hedendaagse, dynamische manier terugkeert naar de roots van Cristal. Eerlijk, gepassioneerd en volks. Voor de rebranding van Cristal putte WeWantMore uit oprechte, Limburgse roots van het pilsmerk en de keten van gepassioneerde mensen achter het bier. Mensen zijn de belangrijkste schakel in het proces van Cristal, van de gerst- en hopboeren, tot de brouwers, camioneurs en cafébazen. Zij kregen dan ook een prominente plaats in het ontwerp van de vernieuwde verpakking.

Naast de packaging nam WeWantMore ook de rest van de visuele identiteit onder handen. Daarvoor greep de Antwerpse designstudio terug naar de rijke geschiedenis van Cristal, zonder te vervallen in een vintage of craft beer gevoel. Integendeel, de klassieke Cristal elementen – zoals het logo en het ‘Hoogste Klas’ embleem – bleven behouden, maar worden op een nieuwe, spannende manier ingezet. Het woordmerk wordt uitvergroot en afgesneden, terwijl typografische en grafische assets elkaar speels overlappen. Een subtiele knipoog naar de zeefdruktechniek en de geschiedenis van Cristal.

WeWantMore bracht ook het iconische pentagram en de originele kleuren van Cristal – oranje en groen – terug in beeld. Een kleurencombinatie die werd vertaald naar een jonger, knallend rood met groene accenten. De nieuwe visuele identiteit voelt jong, fris en krachtig aan, maar past tegelijkertijd nog altijd bij het originele karakter van Cristal. Een gevoel dat ook terugkeert in de fotografie – die in house bij WeWantMore gebeurde – en het design van de vernieuwde Cristal-website.

“Het startpunt voor de rebranding was het Limburgse karakter van Cristal. Volks, bescheiden en gepassioneerd. Het maakt van Cristal dé Belgische pils bij uitstek. Belgen staan enerzijds bekend om hun nuchtere persoonlijkheid. Anderzijds leven ze voor het verenigingsleven, van familie tot sportclubs, van koersen tot postzegels verzamelen. Die kleine passies kunnen, wanneer ze collectief gedeeld en beleefd worden, leiden tot grootse dingen. En in het geval van Cristal, tot een geweldige pils,” zegt Thomas Vanden Abeele, strategic director bij WeWantMore.

“WeWantMore daagde ons echt uit om Cristal als merk te herdefiniëren als een jonge challenger op een nationaal niveau. Het resultaat is een frisse identiteit die heel dicht bij het DNA van Cristal blijft, maar toch aanvoelt als een stevige stap vooruit,” besluit Sarah De Corte, senior brand manager van Cristal.

De eerste uitingen van de Cristal rebranding verschijnen vanaf maart in het straatbeeld, in store, online en op social media. Een lanceringscampagne die Wunderman Thompson voor zijn rekening neemt.

Credits rebranding

Client: Etienne Bachellier, Joke Van Der Heyden, Lore Oudermans, Astrid Somers

Creative Director: Michiel de Vreede, Sebastien Greffe

Strategic Director: Thomas Vanden Abeele

Designer: Juul Janissen

Copywriter: Anke Van Goethem

Client Service Director: Tom Vanhemelrijck

Client Service Manager: Heleen Conaerts

Fotograaf: Nicolas Sainderichin

Producer: Stephanie Aerts

Website: Grove Lust