Jeroen De Jong was creative director bij Plan.net toen dat nog in Luik was gevestigd. Bij de verhuizing naar Brussel werd hij creative director van het Innovation Team van Serviceplan Benelux, waar hij op het snijpunt van creatie en strategie actief was. Hij ging dan een tijd freelancen, terwijl hij nadacht over manieren om een antwoord te formuleren op de vraag van bedrijven naar authentieke content. Met een mogelijk antwoord op zak trok hij naar Peter Vande Graveele en Nancy Delhalle van Serviceplan Benelux en met de steun van Serviceplan International werd een nieuw bureau opgericht, met Jeroen De Jong, Serviceplan Benelux en Serviceplan International als aandeelhouders. "Die manier van werken sluit aan bij de entrepreneurpolitiek van Serviceplan," zegt Nancy Delhalle.
Het nieuwe bureau kreeg als naam Macy, een afkorting van The Makers Agency, en houdt kantoor in Brussel en in Amsterdam. Met Jeroen De Jong als managing director en als creative director. Macy connecteert de makers met de marketing. En dat Serviceplan gelooft in het idee, blijkt uit het plan om ook snel Macy London uit de grond te stampen. "Het concept van Macy is interessant voor onze klanten, maar Macy zal ook eigen klanten aantrekken en begeleiden," zegt Nancy Delhalle.
Jeroen De Jong houdt van craftmanship in al zijn vormen: traditionele ambachten, maar ook 3D-printing, wallmapping en de nieuwste druktechnieken. "Die voorliefde koppel ik aan marketingkennis," licht hij de filosofie van Macy toe. "Het authentieke werk van makers wordt 'valuable content' voor bedrijven. Denk aan line extensions, nieuwe producten enzovoort, waarbij 'the making of' deel van het grotere verhaal is." Een vorm van content marketing, maar dan zonder geënsceneerde content. Waarbij Macy als agency, of als broker (makelaar), aan de slag gaat. Macy steunt op drie pijlers, legt Jeroen De Jong uit: Future Lab (business innovation, disruptive ideas,...), Craftvertising (creative concept, artist Curation, content creation,...) en Brand Content (publisher brand, storytelling,...).
"Veel adverteerders zijn ook vaak als 'maker' begonnen," zegt Jeroen De Jong. "Ze zijn die invalshoek gaandeweg vergeten. Wij bieden hun de kans om weer authentieke content aan hun merk te koppelen." Sommige merken werken al op die manier, maar dan veelal voor eenmalige events of acties, niet structureel. Macy mikt daarom op drie soorten adverteerders: adverteerders die zelf maker zijn en weer willen aanknopen met de traditie om de historische oorsprong van het merk te herontdekken, luxe- en modemerken en tot slot adverteerders die vanuit die makers-cultuur op een extra of andere manier van communiceren willen focussen, denk aan corporate social resposability, duurzaamheid ...