Whyte Corporate Affairs viert vijftiende verjaardag... vijftien keer

Communication / News

Sinds haar oprichting in 2008 is Whyte Corporate Affairs uitgegroeid tot een Belgische grootheid in ‘corporate affairs’ – de geïntegreerde aanpak van bedrijfscommunicatie, public affairs, crisiscommunicatie en change communicatie. Om de vijftiende verjaardag te vieren, besloot het Whyte-team om maar liefst vijftien bijzondere momenten te organiseren – voortbouwend op de vele andere passies van Whyte-consultants.

Want passie is dé grote motor achter dit succesverhaal volgens het bureau zelf - zowel passie voor het vak als voor "het goede". Van sport en kunst over taal en poëzie tot bier en chocolade: de Whyte-consultants houden naar eigen zeggen van het beste dat België te bieden heeft - zowel in Brussel als in Antwerpen of andere regio’s. Ze vonden dan ook al snel inspiratie om van 2023 een bijzonder jaar te maken, met niet één feest maar zelfs vijftien bijzondere momenten. En dat allemaal uit passie voor de mensen met wie ze dagelijks samenwerken – hun klanten, collega’s en stakeholders. Zo plannen ze bijzondere bezoeken (al dan niet in primeur) aan art-nouveaugebouwen en andere architecturale parels, een nieuw bierbelevingscentrum en een Belgisch wijndomein. Sportievelingen trekken richting de Vlaamse Ardennen voor een flandrienbeleving of laten zich onderdompelen in de wereld van rugby. Het taalgevoel wordt aangescherpt met improvisatie- en slam poetry. Bijzondere kunstcollecties onthullen hun geheimen. Bij wijze van buitenlandse excursie leren de Whyte-consultants ook graag bij van hun Nederlandse en Luxemburgse corporate affairs-collega’s. Kortom, voor elk wat wils.

Whyte Corporate Affairs werd in 2008 opgericht vanuit een duidelijke visie op communicatie: het toenemend belang van eigentijds, strategisch onderbouwd advies en ‘hands-on’ ondersteuning, met een uitgesproken integratie van corporate communicatie en public affairs. Daarmee positioneerde het bureau zich, als eerste op de Belgische markt, als ‘corporate affairs’-agentschap. Deze aanpak was en is het antwoord op een groeiende nood in de markt. Ondernemingen en overheden zoeken doordachte oplossingen voor de steeds fundamentelere uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden. Denk aan crisissituaties, complexe verandering, de impact van wetgeving, bescherming van de reputatie, aandeelhouderskwesties, gebrek aan draagvlak, het veiligstellen van vergunningen, enz. "Whyte Corporate Affairs bezondigt zich nooit aan ‘communicatie omwille van de communicatie’ maar werkt aan de ‘license to operate’ van haar klanten – in de breedste zin van het woord. Met die aanpak helpen Whyte-consultants, in een snel veranderende en complexe wereld, zowel het ondernemerschap van hun klanten als maatschappelijke verandering waarmaken. Dat maakt onze rol relevanter dan ooit," verklaren Joris Bulteel en Eveline De Ridder, twee medeoprichters van Whyte Corporate Affairs. Die aanpak resulteerde de voorbije vijftien jaar in een permanent groeiverhaal. Wat begon met de vier stichtende vennoten groeide uit tot een team van ruim 40 consultants, een sterk management en twee kantoren (Brussel en Antwerpen). Ondertusssen dragen ook Studio Tokyo (visuele storytelling) en Twyst (Brand PR & influencer relaties) bij aan het succes- en groeiverhaal van Whyte Corporate Affairs. Dat kon de voorbije jaren ook rekenen op heel wat internationale erkenning – meest recent nog met de bekroning door de Sabre Awards tot ‘Consultancy of the Year’ in de Benelux.

"Een verjaardag nodigt uit tot terugblikken, maar wij 'Whyties' kijken vooral graag naar de toekomst. Van bij onze opstart waren we koplopers in corporate affairs. We blijven investeren en grenzen verleggen om de beste oplossingen en kwaliteit te leveren. Stay tuned, the best is yet to come!" klinkt het bij Joris Bulteel en Eveline De Ridder.