Wie doodt, wie redt mensenlevens?
Gisteren (8 mei) was het de Internationale Dag van het Rode Kruis. Het is de geboortedag van Henry Dunant, de stichter van het Rode Kruis. Dit is dus het uitgelezen moment om extra buzz te creëren rond een organisatie die er elke dag voor zorgt dat mensen geholpen en gered worden. Daarom creëerde Duval Guillaume een online filmpje. Maar niet zomaar eentje: het is tijd om mensen wakker te schudden en hen te confronteren met de enorme impact die het Rode Kruis heeft op onze samenleving. Het filmpje bevat een opsomming van geschiedkundige harde cijfers van mensen die gesneuveld zijn, in naam van andere kruisen van uiteenlopende stromingen, partijen en religies. Op het einde volgt een confronterende vergelijking met het overweldigend aantal mensen dat gered werd door het Rode Kruis.
Voor de verspreiding van dit filmpje worden vooral sociale media ingezet om de jongere generatie aan te spreken. Het Rode Kruis is immers op zoek naar een nieuwe lading vrijwilligers en wil jonge mensen ook laten nadenken over wat ze kunnen doen met hun vrije tijd en wat ze kunnen betekenen voor het Rode Kruis-Vlaanderen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z81jMEbh1g4&feature=youtu.be
Credits
Client: Rode Kruis Vlaanderen; Luc Botten, Geert Vanhorenbeeck, An Luyten
Country: Belgium
Agency: Duval Guillaume
Executive Creative Director: Koenraad Lefever
Creative Team: Nik Sluijs, Jasper Declercq, Joey Boeters
Account Director: Patrick Clymans
Account Manager: Jet Vervenne
Design: Laurent Lejeune
Animation: Bart Callaerts
Sound Design: Amp.Amsterdam
PR Manager: Kathy Van Looy
Digital Strategy Director: Marjan De Beule